Wildfire-premiären inställd i sista stund
Publicerad 2016-06-18
"Det är oerhört dålig tajming"
Kolmårdens premiär av den nya berg-och dalbanan Wildfire ställs in samma dag som premiären.
Anledningen är ett fabrikationsfel.
– Det är oerhört dålig tajming, säger Christer Fogelmarck, VD på Parks and Resorts-koncernen där Kolmården ingår.
Det var i dag, lördag, som premiären av den nya berg- och dalbanan Wildfire skulle haft premiär på Kolmården. Men på grund av ett tekniskt problem skjuts nu invigningen upp.
– Tillverkarna har identifierat ett potentiellt fabrikationsfel på en del av tåget och för säkerhetsskull måste vi därför åtgärda detta, säger Christer Fogelmarck, VD på Parks and Resorts-koncernen där Kolmården ingår till Aftonbladet.
"Inget fel på våra tåg"
Enligt Fogelmarck är det en cylinder i tågens bygelsystem som kan vara felkonstruerad. Varje bygel sitter fast med två av varandra oberoende låscylindrar för dubbel säkerhet. Sammanlagt blir det 48 cylindrar per tåg, på totalt två tåg, som nu måste bytas ut.
– Det är inget fel på våra tåg eller cylindrarna men då vi fått information om att det kan finnas ett fabrikationsfel på den här typen av cylindrar så tar vi det säkra före det osäkra och byter ut alla cylindrar till en cylinder från en annan tillverkare.
Hur kan ni vara säkra att det inte är fel på tågen?
– Vi har besiktigat dem och provkört dem under hela veckan. Varje morgon kollar vi dessutom alla tåg och delar och har även olika typer av vecko-kontroller.
Vad är det värsta som hade kunnat hända?
– Det är omöjligt att säga då vi inte hittat något fel på tågen. Nu följer vi anvisningarna och byter ut cylindrarna för dubbel säkerhet så att varenda del på varje tåg ska fungera tipp topp.
Enligt Fogelmarck tar det runt 3-5 dagar innan banan kan öppnas. I värsta fall kan det dröja en vecka.
– Vi vet vad som ska göras och själva jobbet tar inte så lång tid men cylindrarna ska skeppas hit från USA, vilket kan ta lite tid.
Kolmården har inför premiären marknadsfört Wildfire som den snabbaste och näst högsta berg- och dalbanan i trä i hela Europa. Banan är 1300 meter lång, tar 120 sekunder att åka och är byggd i svenskt trä.
Dålig tajming
Wildfire ska även vara den första berg- och dalbana som det amerikanska företaget Rocky Mountain Construction har byggt utanför USA. Det är också deras längsta bana någonsin och rankas som den nionde bästa nyheten på nöjesparkerna runtom i världen av Los Angeles Times.
På frågan om informationen inte kommer lite sent svarar Christer Fogelmarck att man fick beskedet först i fredagskväll men medger att tajmingen är väldigt dålig.
– Det är enorm otur och vi är otroligt ledsna för alla som sett fram emot att få åka idag och att det nu kommer att dröja ytterligare några dagar. Men jag tror att alla förstår att säkerheten måste gå först.
Kommer det vara helt säkert att åka efter att cylindrarna bytts ut?
– Absolut. Vi sätter inte igång några tåg förrän vi är helt säkra.