Problem med SJ:s bokningssystem
Publicerad 2018-03-24
SJ:s bokningssystem har varit ur funktion under lördagseftermiddagen.
Det gjorde att de som inte fick tag på en biljett fick åka gratis.
– Eftersom vi inte kan sälja biljetter får man åka med utan, säger Morgan Lindström, pressjour på SJ.
Runt klockan 14.20 slutade SJ:s biljettsystem att fungera. Det gjorde att inga resenärer kunde köpa tågbiljetter.
– Det går varken att boka på hemsidan, i appen eller på manuella försäljningsställen, säger Morgan Lindström, pressjour på SJ.
Fick åka utan biljett
Men den som hade planerat en resa behövde inte oroa sig för att inte få komma ombord på tåget.
Man fick nämligen åka med - gratis.
– Prata med personalen ombord. Eftersom vi inte kan sälja biljetter får man åka med utan biljett i mån av plats, säger Morgan Lindström.
Enligt Morgan Lindström har det inte varit några problem för resenärer att komma med sina planerade avgångar.
Strax innan klockan 18 löstes det tekniska felet och bokningssystemet började återigen fungera som vanligt.
– Vi beklagar givetvis om det här har orsakat problem, säger Morgan Lindström.