Läs chatten med Katja Gillander-Gådin
Publicerad 2016-06-08
Olivia Svenson:
Tack till Katja Gillander-Gådin för att du chattat med läsarna! Och tack alla som skickat in frågor. Tyvärr hann vi inte med alla men den vanliga chatten fortsätter nu.
Katja Gillander Gådin, forskare:
Att utsätta andra för sexuella trakasserier handlar om makt och kontroll. Att ignorera det i skolan påverkar hela skolmiljön. Om "skolan" förstod det skulle det kunna påverka både skolresultat och psykisk hälsa på ett positivt sätt.
Kommentar från Emma
Jag jobbar på en skola. Jag är vikarie och har inte mycket att säga till om tydligen. När jag rapporterar saker som hänt på rasterna till ansvarslärarna som jag tycker är allvarliga struntar de ibland i att göra någonting. En gång handlade det om en kille i 7-årsåldern som kallades för "bög" av sina klasskompisar. Jag själv tog samtalet med eleverna men hade velat att något mer hänt då pojken troligen kommer få höra det igen
Olivia Svenson:
Nu tar vi sista frågan till Katja Gillander-Gådin!
Katja Gillander Gådin, forskare:
Börjar man prata med flickor och vuxna kvinnor kommer det fram hur många som varit utsatta. Många har dessutom aldrig berättat om det tidigare, eftersom det ofta är de som är utsatta som upplever skuld och skam, trots att det inte är de som är utsatta som borde behöva känna sig. Att börja prata om det och lyfta problemet är en bra början.
Kommentar från Mia
Jag blev tafsad på av både lärare och medelever. I mellanstadiet hade vi en lärare som brukade daska till oss tjejer på rumpan, och i högstadiet tyckte killarna det var så coolt att grabba tag i rumpan på oss när man stog med huvet i skåpet o bytte böcker.
Katja Gillander Gådin, forskare:
Det är precis som du säger, det är inte enkelt. Men att ignorera problemet och inte ta tag i det på ett övergripande sätt kommer göra att det förvärras och öka risken för ännu allvarligare övergrepp.
Kommentar från Mathias
Det är så enkelt att bara säga att "skolan måste göra något". Mobbning och kränkande behandling har pågått i alla tider i skolan såväl som på vuxenvärldens arbetsplatser. Om det vore så enkelt som att bara "göra något" så hade väl något gjorts för längesedan? Många gånger händer saker när ingen ser, och sedan står ord mot ord mellan eleverna. Det blir lite som en polisutredning där bevis saknas, den läggs ner. Det är otroligt nedlåtande att häva ur sig att "de måste förstå att skolan kan arbeta förebyggande". Bara för att saker händer på skolor innebär det inte att de som arbetar där "inte förstår".
Olivia Svenson:
Och vi korrigerar artikeln efter Katjas önskemål på en gång.
Katja Gillander Gådin, forskare:
Sexuella trakasserier är vanligt i skolan och på andra platser. Det som står i artikeln, att det är vanligt att småpojkar tafsar på flickor var ett missförstånd av journalisten, det förekommer, men jag kan inte säga att just det beteendet i den åldern är vanligt.
Kommentar från Guest
Jag arbetar som lärare och jag skulle inte vilja påstå att det är vanligt beteende!
Katja Gillander Gådin, forskare:
Föräldrar har ansvar att uppfostra sina barn, men skolan har ansvar att skapa en trygg miljö i skolan. Om sexuella trakasserier eller andra övergrepp förekommer måste de ingripa. De måste också förstå att skolan kan arbeta förebyggande på en mängd olika sätt, för att skapa trygghet och frihet från trakasserier.
Kommentar från Guest
Om föräldrarna hade tagit sitt ansvar istället för att lägga frågan om uppfostran på skolan. Skolan ska inte uppfostra våra barn, det är föräldrarnas ansvar. Hur ska lärarna kunna hinna med 60 minuter geografi om de varje gång måste spendera 30 minuter för att få ordning och reda?
Katja Gillander Gådin, forskare:
Skolor har brist på resurser, men de måste ändå prioritera att förhindra övergrepp och att ta hand om det som händer på skolan. Det skulle leda till större trygghet för alla elever, oavsett om de är utsatta direkt eller ej.
Kommentar från Anonym
Min dotter som nu är 9 år, fick byxorna avdragna av killar i klassen på rasten. Killarna tvingade henne och hennes tjejkompisar att titta på deras könsorgan. Då var hon 7 år. Detta skedde på rasten. Skolans reaktion var bara att de inte har personal så att de kan se allt som händer.
Katja Gillander Gådin, forskare:
Skolorna ska ta tag i problemet, inte anmäla sig själva i första hand. Ingen skola vill få dåligt rykte, men de skulle få mycket bättre rykte om de kan visa att de tar tag i ett problem i stället för att låta det pågå och försöka ignorera det.
Kommentar från Pappan
Tror du att friskolor/kommunala skolor underlåter att ta tag i problemet, eller att anmäla, för att undgå att skolan får "dåligt rykte"?
Katja Gillander Gådin, forskare:
Hej! Som förälder blir man givetvis frustrerad när man ser att skolan inte gör något. Om man försökt att prata med lärare, rektor och andra och inget händer får du använda dig av Diskrimineringslagen. Där står det att skolan har skyldihet att agera när de får vetskap om sexuella trakasserier, de ska dokumentera vad som hänt och se till att det upphör. Görs inte det kan du anmäla skolan.
Kommentar från Erik
hej katja godmorgon! jag undrar vad man som förälder kan göra när skolan inte gör nått åt sextrakasserier
Kommentar från Katja Gillander Gådin, forskare
Hej! Nu är jag här för att chatta med er.