Max plockar ner reklamfilm efter Aftonbladets avslöjande
Publicerad 2024-05-10
Efter Aftonbladets granskning agerar Max ytterligare.
Hamburgerkedjan väljer nu att ta bort en av sina reklamfilmer om klimatkompensation från samtliga plattformar.
– Vi bedömde det som rimligt, skriver Henric Byström, Max presschef, till Aftonbladet.
Träden som skulle kompensera för utsläppen från svenska hamburgare har lett till hunger i Uganda. Det avslöjade Aftonbladet nyligen.
Som påföljd av avslöjandet har Max tidigare meddelat att de tillsätter en oberoende utredning av projektet.
Nu väljer Max att även plocka bort en av sina reklamfilmer där de stoltserar med klimatkompensationen.
”Vi tar mycket allvarligt på Aftonbladets uppgifter. Givet den pågående diskussionen bedömde vi det som rimligt att plocka ned filmen från samtliga plattformar”, skriver Henric Byström, presschef Max, i ett mejlsvar till Aftonbladet.
Reklamfilmen utspelade sig i en skatepark där ungdomar syns äta företagets hamburgare. Det nämns bland annat i reklamfilmen att ”Max har prisats av FN för sitt klimatarbete”.
Snabbmatskedjan utger nu att de med hjälp av en oberoende utredning ska gå till botten med uppgifterna som framkommit.
”Fokus för oss nu är att gå till botten med påståendena och tillsätta en extern oberoende granskning av projektet och samtliga inblandade partner inklusive Zeromission och Ecotrust”.