Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Marcus fiskespö kom i två delar – rasar mot Postnord

Publicerad 2017-05-18

När Marcus Wennerlund, 15, från Stockholm, skulle hämta ut sitt fiskespö på posten var det avbrutet på mitten.

– Jag kommer aldrig skicka någonting med Postnord igen. Aldrig någonsin, säger Marcus.

Marcus Wennerlund.

15-årige Marcus Wennerlunds stora passion i livet är fiske, därför blev han väldigt glad när han äntligen kom över ett fiskespö vid namn St. Croix. Ett spö han drömt om att ha i sin ägo sedan han var liten.

– Det var en kille i Täby som skulle sälja det. Vi bestämde att jag skulle köpa det av honom. Han skulle skicka det med Postnord. Jag fick det för 3100 kronor.

Sagt och gjort. Försäljaren i Täby skickade bild på spöt och paketeringen innan det skickades iväg. Men något paket kom aldrig fram.

– Den 11 maj fick jag ett sms från Postnord där det stod att paketet var på väg. Det är typ två mil mellan Täby och Vaxholm så det ska väl inte kunna ta så lång tid att köra hit det.

”Använt det som någon jävla bandyklubba”

Marcus ägnade eftermiddagarna åt att åka fram och tillbaka till postombudet utan framgång.

Igår, tisdag, kom beskedet. Marcus fiskespö fanns att hämta ut. Glädjen blev kortvarig.

– Direkt efter skolan drog jag till posten. Då frågade personen i kassan om jag hade beställt ett helt fiskespö. Jag sa att det hade jag gjort, men när han tog fram det var det kapat på mitten, säger han och fortsätter:

– Jag är en femtonårig kille som har drömt om det här spöt sedan jag var liten och arbetat ihop pengarna till det. Så använder dem det som någon jävla innebandyklubba.

Marcus berättar att fiskespöt är skapat för att klara av att dra upp stora fiskar i USA och att det inte går av i första taget.

– Jag tror att de har brutit av det med flit. Det kan inte gå sönder bara sådär. De har tagit ut spöt, tagit bort massan som det var inlindat i och tagit bort silvertejpen och bytt ut till sin egna.

Marcus tappade tålamodet och skrev ett inlägg om det inträffade på Facebook:

”VAD FAN HAR NI GJORT MED MITT SPÖ? Ja ni kanske körde baseball med det? Eller körde hockey med det?Eller innebandy kanske? Eller varför inte ett baseboll trä till en stål pinjata? På nått sätt har ni iallafall haft av det! Ni sköter er lika dåligt som att skicka en jävla get som ska från Bulgarien till Canada!!! Det tog alltså 12 dagar att åka från Täby till Vaxholm! Nu får ni fan ta å skärpa er!!
Idioti! Alla vet att det är inte bara jag som haft problem! Ännu en gång skärp er för fan!”, skrev han.

Han har också försökt nå Postnord för att få en förklaring samt bett om ersättning.

– Jag fick svaret att jag skulle avvakta vänligt på att en handläggare utreder händelsen. Men jag har väntat tillräckligt. Jag kommer aldrig skicka efter något med dem igen, aldrig någonsin.

”Naturligtvis olyckligt”

Maria Ibsén, presskommunikatör på Postnord säger att de inte kan kommentera enskilda ärenden men att Marcus bör kontakta Postnords reklamationsavdelning.

– Det låter naturligtvis olyckligt att det har blivit såhär. Men det är väldigt svårt att säga vad som kan ligga bakom det här.

Kan han få ersättning för det trasiga fiskespöt?

– Det beror på hur det är paketerat och hur det har skickats. Det bästa är om han kontaktar reklamationsavdelningen med kollinummer så att en handläggare kan försöka spåra vad som har gått snett.

Följ ämnen i artikeln