Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Sack, 14, och Seb, 15, fick inte åka med sitt tåg – en vagn saknades

SJ: Barn får aldrig lämnas ensamma

Publicerad 2022-07-24

Sack, 14, och Seb, 15, skulle åka nattåg från Ljusdal till Kungsbacka i fredags.

Men än så länge har de inte kommit fram.

– Vi blev fast i Sundsvall i två dagar. Vi skulle byta tåg, men vår vagn var inte med och därför fick vi inte kliva på, säger Sack.

Barnen fick nobben av nattåg – lämnades själva på perrongen: ”Ansvarslöst”Barnen fick nobben av nattåg – lämnades själva på perrongen: ”Ansvarslöst”

Sack Helsing, 14, och Seb Helsing, 15, skulle resa hem med SJ:s tåg från Ljusdal till Kungsbacka i fredags, med ett stopp i Sundsvall för byte av nattåg klockan 00.14.

Men på perrongen i Sundsvall fick pojkarna veta att deras vagn inte var påkopplad på nattåget.

– Vi skulle byta tåg, men vår vagn var inte med och därför fick vi inte kliva på. Vi hade inte fått någon information om det innan. De sa bara till oss att ringa kundtjänst för att se om vi kunde få ett hotellrum, säger Sack.

Därefter lämnade tåget perrongen, medan pojkarna blev kvar i Sundsvall – mitt i natten, utan varken boende eller transport därifrån.

Sack, 14, och hans bror Seb, vet i nuläget inte hur de ska ta sig hem, eller när de är hemma igen.

Fick hjälp av släkting

Seb och Sack kontaktade då sin mamma Johanna Helsing och bonuspappa Kim Granström, som bor i Kungsbacka.

– Det var 2,5 timmars väntetid till SJ:s kundtjänst. Som tur var kunde min bror som bor i Timrå åka och hämta dem, säger Kim:

– Jag förstår inte hur SJ kunde lämna en 14-åring och en 15-åring ensamma mitt i natten, och inte heller gå ut med någon information om att vagnen inte var med innan.

Pojkarnas bokades om till ett nytt tåg från Sundsvall klockan 00.14, ett dygn senare. Men bara timmar före avgång fick de veta att det tåget ställts in.

– Vi fick återigen ringa kundtjänst för att få information. Då var kön 3,5 timmar lång, säger Kim Granström.

Han säger också att han vill uppmärksamma händelsen för att inte fler barn ska drabbas av något liknande när de reser med SJ.

– Det bör vara ett direkt lagbrott att lämna barn själva sådär, och framför allt en fredagsnatt. Vad hade vi gjort om ingen kunnat hämta dem?

Fast på ersättningsbuss – hoppas på att komma hem

Mamma Johanna Helsing och bonuspappa Kim Granström.

Sack och Seb fick sova över en natt till hos Kims bror. Till slut bokades de om till ett nytt tåg klockan 08.41 på söndagsmorgonen.

Denna gång fick de följa med tåget. När Aftonbladet har kontakt med dem sitter de istället fast på en ersättningsbuss någonstans mellan Sandviken och Borlänge.

– Vårt tåg har stannat på grund av ett fel längre fram. Vi väntar på en ersättningsbuss nu som ska gå till Borlänge. Vi hoppas vi kommer hem snart, säger Sack på söndagseftermiddagen.

Bonuspappan Kim Granström säger att han tänker köra från Kungsbacka för att hämta pojkarna.

– Återigen finns det ingen information från SJ. Det är så beklagligt. Från ursprungsdestinationen har de tagit sig 19 mil på 48 timmar.

SJ: Barn får aldrig lämnas

Leila Fogelholm, kommunikatör för SJ:s pressjour, säger att nya vagnar inte har kunnat växlas på tågen i Sundsvall på grund av ett trafikavbrott mellan Bräcke och Östersund.

Trafikavbrottet inträffade på fredagen och väntas hålla i sig till måndag klockan 16, enligt Trafikverket.

– Vagnarna brukar växlas på i Sundsvall, men just nu står de på andra sidan trafikavbrottet och har därför inte kunnat kopplas på. På grund av det skedde samma dag hann informationen inte gå ut till resenärerna, säger hon.

Men oavsett vilken orsak som ligger bakom att en inställd resa får barn aldrig få lämnas ensamma på en perrong, fortsätter hon.

Hon säger också att SJ ska undersöka händelsen med Sack och Seb.

– Vår policy är tydlig: Vi lämnar aldrig barn ensamma, om de inte har en vuxen på plats som hämtar dem. Vi har gett personalen information om att den som vill följa med ska få göra det ändå, även om vagnarna inte kopplats på. Även om det inte finns platser ombord ska personalen lösa det, framför allt om det gäller barn, säger hon.

– Alternativet för vuxna resenärer är att man kontaktar kundtjänst. Vi vet att de kan vara svåra att nå just nu då det är många som ringer, och i så fall kan man göra ett utlägg för att sova på hotell och sedan få ersättning av oss för det, fortsätter Leila Fogelholm.

Ett nattåg vid en perrong.

Följ ämnen i artikeln