Caroline, 37, beställde pall – möttes av stank
Uppdaterad 2019-09-26 | Publicerad 2019-09-25
När paketet från webbutiken kom fram möttes Caroline, 37, och hennes sambo av en stank från något som påminde om avföring.
– Det luktade väldigt starkt, säger Caroline.
Men företagets utredning visar att det i själva verket rör sig om en avfuktningspåse som brustit.
I slutet av augusti beställde Caroline, 37, och hennes sambo en pall från webbutiken Confident Living. Paret hämtade ut paketet i helgen och öppnade upp det i sin bostad i Stockholm. Då möttes de av en fruktansvärd stank, något som Caroline trodde var avföring.
– Vi blev chockade och samtidigt lite kränkta. Det är inte direkt det man förväntar sig när man beställer hem en vara, säger Caroline.
De städade bort den bruna sörjan, slängde kartongen och desinficerade pallen.
– Det som är så märkligt är att paketet var helt förslutet med tejp. Det måste ha skett vid paketering, säger Caroline.
”Oseriöst företag”
Efter den oväntade upptäckten kontaktade paret återförsäljaren. Men det var inte helt lätt, enligt Caroline. När hon ringde senast fick hon vänta i en timme på att komma fram.
– Efter många påringningar har vi fått totalt två samtal. Det första var med en kvinna som skrattade åt oss. Jag kan förstå att man skrattar åt det i ett privat samtal, men om man jobbar med kundtjänst känns det lite oproffsigt. Det känns som ett oseriöst företag som inte tar den här typen av ärenden på allvar.
Confident Living erbjöd sig att återbetala 30 procent av pallens värde, eller det fullständiga värdet om möbeln även returnerades.
Vd:n beklagar
Efter Aftonbladets rapportering har företaget undersökt saken. Man kom då fram till att den bruna sörjan kommer från en avfuktningspåse som brustit i förpacknings.
– Innehållet kan lukta illa om påsarna brister och vi kommer i dialog med leverantören se över om det finns någon annan lösning för att fuktreglera varorna, säger Joel Falck, vd.
– Som kund hos Confident Living ska man kunna känna sig trygg och vi tar fullt ansvar för de varor vi levererar.
Han menar att de gör sitt bästa för att kunden ska bli nöjd.
– Om hon upplever vår respons som nonchalant så har vi inte hanterat det bra, säger Joel Falck.