”Försäljarna är ju skumraskfigurer”
Publicerad 2015-10-13
OS-hjälten Kerstin Palm blev grundlurad av 118700
Florettfäktaren Kerstin Palm som har deltagit i sju OS blev grundlurad när hon kontaktades av det omstridda företaget 118700.
Telefonförsäljaren påstod att han ringde från nummerupplysningen och försökte ge sken av att hon hade ett avtal sedan tidigare.
– Jag vet inte vad det heter med juridiska termer med det är ju bedragare, skumraskfigurer, säger hon.
Kerstin Palm, 69, är märkbart upprörd när hon berättar om telefonförsäljaren och hur hon blev lurad.
Telefonförsäljaren sa upprepade gånger att han ringde från nummerupplysningen utan att nämna att det handlade om företaget 118700 som de flesta inte har hört talas om.
Kerstin Palm jobbade på sin tandläkarmottagning under samtalet och förstod senare att det handlade om ett okänt företag som hennes tandläkarmottagning hade slutit avtal med.
– De upplysningar man kunde få på den sajten var ju egentligen inte värt någonting. Ska man leta efter telefonnummer så tycker jag att man ska använda sig av Eniro som är 118118. De har väl lagt det här 118700 ganska nära Eniro för att man ska förväxla dem.
1250 kronor stod det på fakturan från det fräcka nummerupplysningsföretaget. Kerstin Palm kände sig lurad och ville inte betala.
”Hon till och med skriker i telefonen”
Med hjälp Dick Malmlund på företaget Varningsinfo lyckades hon till slut få 118700 att riva fakturan.
Malmlund är mycket kritisk till att telefonförsäljaren från 118700 försöker ge sken av att Kerstin Palm har ett avtal sedan tidigare och inte svarar på hennes frågor om detta.
– Hon till och med skriker i telefonen "har jag betalat, har jag haft någonting tidigare", säger Dick Malmlund.
– Allt är bara lögn, det fick jag också bekräftat när jag pratade med VD:n för bolaget, han sa ju att det är självklart att den som ringer kan se vad som har skett tidigare.
Alexander Ageflod är VD på 118700 och uppger i samtal med Dick Malmlund att han inte känner till att hans telefonförsäljare säger att de ringer från nummerupplysningen.
”Det är bondfångeri”
När Malmlund ber att få lyssna på hela ljudfilen med samtalet mellan telefonförsäljaren och Kerstin Palm kollar Ageflod upp det hela och återkommer med orden:
– Du Dick jag har tittat på det här och vi har tyvärr... vi har ju en inspelning, en orderbekräftelse på den här.
Lite senare frågar Malmlund: Men ni hade hela samtalet då?
– Nej, tyvärr utan jag har en inspelning, en orderbekräftelse på det där man gör själva avtalet då, svarar Alexander Ageflod.
Men detta är en lögn. Hela samtalet finns inspelat hos 118700 och nu går det att lyssna på allt detta på aftonbladet.se.
När Aftonbladet frågar Alexander Ageflod om det stämmer att det bara var det som skulle vara den bindande beställningen som spelades in, svarar han svävande via mejl:
”Jag kan se i vårt administrationssystem att denna beställning annullerades den 18/5 – 2015. Det innebär att beställningen inte slutförts enligt bolagets riktlinjer eller att vi haft misstanke om en felaktig införsäljning. Den aktuella säljaren jobbar inte kvar hos oss. Jag minns tyvärr inte samtalet med Dick Malmlund.”
Kerstin Palm är vill i framtiden inte ha något med 118700 att göra och är rejält upprörd över företagets arbetsmetoder:
– Det är ju omoraliskt så att det skriker om det. Det är ju bara bondfångeri kan man säga.
Vad har du lärt dig av det här?
– Jag lägger på luren nästa gång.
Följ oss på Facebook Tipsa oss på granskning@aftonbladet.se