Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Ylwa, 90, fick hjälp av 58 olika i hemtjänsten

”Vill tala om hur det kan vara”

Uppdaterad 2019-02-13 | Publicerad 2019-02-11

Efter sina cancer­operationer behövde Ylwa Ståhle, 90, hjälp av hemtjänsten.

Men hon hade inte ­väntat sig att behöva ­möta 58 olika personer.

– Det var förskräckligt. Man är sjuk och kan inte säga ifrån, säger hon.

Äldre kan tvingas möta många olika anställda inom hemtjänsten. Hur många varierar dock kraftigt mellan kommunerna.

I Essunga måste de träffa så många som 24 olika hemtjänstanställda i medel­tal under två veckor.

Det är högst i Sverige. Medan det i andra kom­m­uner bara rör sig om ett fåtal anställda, som i Waxholms kommun. Där behöver äldre bara träffa sex olika personer (se fakta­ruta nedn).

Det visar ny statistik från Kommun- och landstingsdatabasen Kolada för 2018, som nyhetsbyrån ­Siren har tagit fram.

”Skapar stor stress”

Att som äldre behöva möta många olika människor är problematiskt. Det uppger Magdalena Elmersjö, lektor i socialt arbete vid Södertörns högskola.

– Det skapar en stor stress, inte bara för de äldre, utan också för personalen, säger hon till nyhetsbyrån Siren.

Enligt Magdalena Elmersjö är det väl känt att ­omsorgsrelationen mellan de äldre och personalen är mycket viktig för att kvalitet­en i omsorgen ska bli bra.

– Det är där personalen lär känna den äldres behov och önskemål och kan följa förändringar i behoven, säger hon.

”Kan inte säga ifrån”

En som vet vad det innebär att träffa många är Ylwa Ståhle, 90, i Halmstad. Hon uppger att hon under två års tid fick besök av fler än 58 olika anställda från den kommunala hemtjänsten.

– Det var förskräckligt. Man är sjuk och kan inte säga ifrån, det upplevde jag ju själv, säger hon.

I början av året gick Ylva Ståhle ut i media. ”Det är ju inte bara för min skull jag gör detta, utan jag vill tala om hur det kan vara för många av oss”, säger hon.

Ylva Ståhle drabbades av cancer och var med om misslyckade operationer. När hon kom hem från sjukhuset fungerade inte hjälpen från hemtjänsten, tyckte hon. Det var hela tiden nya ansikten. Hon upplevde även brister i bemötandet.

Blivit bättre

I början av året gick Ylwa Ståhle ut i media och berättade om sin situation. Det var först efter det som det blev en förbättring, menar hon.

– Jag kan bara säga att det går jättebra nu. Det är mycket, mycket bättre för mig nu. De som kommer hit är de som jag själv vill ha hit, säger Ylwa Ståhle.

– Jag vill bli bemött med vänlighet och respekt, det blir jag nu.

Hon har avsagt sig två ­besök om dagen och får ­numera bara ett besök.

Ylwa Ståhle vill belysa hur illa det kan bli, när hjälpen från hemtjänsten inte fungerar tillfredsställande.

– Det är ju inte bara för min skull jag gör detta, utan jag vill tala om hur det kan vara för många av oss, säger hon.

– Vi har ju betalat skatt. ­Alla räknar med att vi ska kunna få vård. Men det hänger också ihop med ekonomin. Det kan vara olika från kommun till kommun.

Ylwa Ståhle önskade att ­alla som arbetar inom hemtjänsten vore utbildade undersköterskor.

– Yrket har ingen status. Jag hoppas att det kan bli en ändring på det, att det får ­högre status. Man kan inte bara skicka ut vem som helst, säger hon.

Vanja Linderoth, 94, i ­Göteborg, har även hon drabbats av hög personal­rotation inom hemtjänsten. Hon har haft 228 olika ­anställda hos sig sedan hon började räkna i januari 2014. Det har hon berättat om i ­Göteborgs-Posten.

Vanja Linderoth får hjälp tre gånger om dagen, men vet aldrig vem som kommer. Det gör henne spänd och orolig.

– Vet jag att det är en person jag känner blir jag lugn, säger hon till GP.

Oron ledde till att hon ­under en period blev deprimerad och tappade aptiten.

Hög omsättning

Vanjas dotter Marita Nilsson har flera gånger kontaktat ansvariga i Göteborgs kommun, utan att situationen blivit bättre.

Michael Göransson, ­sektorchef på kommunen, ­beklagar att kommunen inte lyckats skapa en högre ­kontinuitet inom hemtjänsten.

– Men vi har en väldig ­omsättning på personal. Det enda vi kan göra är att planera så klokt det bara går, säger han till GP.

Följ ämnen i artikeln