Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Max nya kycklingburgare är färgade rosa: ”Jobbar med det”

Publicerad 2022-11-25

Röd jalapeño i marinaden orsakar färgen, enligt Max.

Frida stannade upp när hon tog en tugga av Max nya kycklingburgare – köttet såg rått ut.

– Jag spottade ut direkt.

Men burgarkedjans svar förvånade henne ännu mer – den är färgad rosa.

– Vi jobbar med att få bort färgen, skriver Max pressansvariga, Lovisa Haeger.

Frida, 26, sitter i bilen vid Max drive-in i Malmö. Det är lunchtid och hon ska hämta hem mat till sig, sin sambo och pappa.

– Jag såg att de hade en nyhet och tänkte att ”gud den här ska jag testa, den verkar skitgod”. Då var det just den här Grand Chicken Sandwich, säger hon.

”Näe, det här var nåt skumt”

Frida kör hem på tio minuter. Sätter sig superhungrig vid matbordet med burgaren i händerna. En burgare som Max själva beskriver som: ”lyxig och frasig svensk kyckling med sweet onion, saltgurka och majonnäs. Omslutet av ett gyllenrostat sesambröd”.

Men efter första tuggan hejdar hon sig.

– Då känner jag ”Näe, det här var nånting skumt”. Jag spottar ut direkt och ser att kycklingen är helt rosa och ser oaptitligt ut.

Hungern försvann i ett nafs. Konsistensen var inte alls som hon förväntade sig. Och hon tänkte direkt att det kunde finnas risk för magsjukdomen salmonella.

– Den fick bli kastad, tyvärr. Det var jävligt tråkigt att inte få äta, säger hon.

Max: Helt ofarligt

Frida fick en större chock när Max svarade på hennes mejl.

Max beklagade att hon haft en negativ upplevelse och uppgav att det inte är något fel på kycklingen, men att köttet ibland kan vara rosa. Den är färdiglagad redan innan den kommer till restaurangen. På plats friteras den och serveras, helt utan hälsorisk, svarade Max som uppgav att man tagit upp problemet med leverantörer.

– All kyckling som Max serverar är fullt tillagad. En orsak till att kycklingköttet kan se rosa ut är att marinaden innehåller röd jalapeño. Vi jobbar med att få bort färgen, skriver Max pressansvariga Lovisa Haeger till Aftonbladet.

Max har inga planer på att byta ut produkten och känner sig trygga i att köttet är fullt tillagat.

– Då känner jag att de inte borde ha serverat det från första början. De borde kontaktat sin leverantör och be dem hämta tillbaka kycklingen i så fall. Det ska inte ut till oss kunder, säger Frida och fortsätter.

– Nej, väldigt äckligt och oaptitligt.

Det har inte uppstått några hälsoproblem för Frida som bara tog bara en tugga innan upptäckten. Hon blev erbjuden ett presentkort som ursäkt från Max.

– Jag har inte svarat på mejlet för att jag blev så chockad. Men absolut kommer jag fråga efter kompensation, säger hon.

Frida.

Följ ämnen i artikeln