Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Transportstyrelsen vill stärka möjligheten att dra in äldres körkort

Publicerad 2017-08-09

Transportstyrelsens chefsläkare: ”Läkarnas anmälningsskyldighet fungerar inte”Transportstyrelsens chefsläkare: ”Läkarnas anmälningsskyldighet fungerar inte”

Två allvarliga trafikolyckor där äldre suttit bakom ratten har inträffat på en veckas tid. Nu vill Transportstyrelsen ställa högre krav på äldre förare – och deras läkare – för att kunna dra in körkort, skriver TT.

– Läkares anmälningsskyldighet fungerar inte som det är tänkt, det vet vi redan nu, säger Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund.

Lars Englund, chefsläkare Transportstyrelsen

I Sverige ska läkare anmäla patienter som inte längre är lämpliga som förare till myndigheterna.

Men enligt en ny undersökning från Transportstyrelsen är det bara ungefär 10 till 20 procent av dessa fall som anmäls, skriver TT.

Läkare är inte skyldiga att anmäla äldre, olämpliga förare om de istället gör en muntlig överenskommelse om att den äldre inte ska köra bil mer. Nu utreder Transportstyrelsen om det är dags att skärpa kraven på läkare.

– Det är inget bra system vi har, och undantaget gör det skakigare. Men läkarna måste bli mer följsamma med regelverket. Tiotusentals människor blir olämpliga varje år, och doktorerna vill inte hålla i yxan. Ofta har man redan gett en diagnos om en sjukdom som inte är något kul, och då vill man inte vara ännu mer stygg. I den juridiska hanteringen står ju också läkarens namn i anmälan. Många patienter blir arga och byter läkare, säger Transportstyrelsens chefsläkare  Lars Englund till TT.

En utredning pågår

Det var under förra året som Transportstyrelsen startade utredningen. Utöver möjligheten att stärka kraven på läkare utreder man obligatoriska läkareundersökningar efter en viss ålder, vilket är vanligt i flera EU-länder.

– Det finns flera vägar vi kan gå. Man kan skärpa läkarnas anmälningsplikt och man kan införa obligatoriska periodiska kontroller. Det finns för- och nackdelar med alla system, och informationen är lite vag. Det är väldigt svårt att se vilka samband som finns mellan äldre som kör med sjukdomar, säger  Lars Englund till TT.

I nuläget pågår utredningen.

– Vi väntar på resultatet från en undersökning som tittar på förekomsten av trafikfarliga sjukdomar bland äldre som är inblandade i olyckor, säger Lars Englund. 

”Fel att lägga skulden på äldre”

Christina Tallberg, ordförande för PRO, pensionärernas riksorganisation, anser inte att en specifik ålder ska sätta gränserna för vem som får köra bil och inte.

– Jag tycker det är fel att lägga skulden på de äldre, som att man bara för att man uppnått en viss ålder inte kan känna vad som är rätt eller fel, säger Christina Tallberg till Aftonbladet. 

Hon håller med om att det är en läkares medicinska bedömning som ska ligga bakom om någon är en bra förare eller inte.

Hon menar också att det är fel att peka ut äldre när en annan grupp ligger bakom många olyckor. 

– Det är en helt annan åldersgrupp som orsakar de värsta olyckorna. Det är de unga männen, inte de äldre, säger hon.

"Det är en form av åldersdiskriminering""Det är en form av åldersdiskriminering"

Läkarförbundet ställer sig bakom nya regler

Även Läkarförbundet tycker det är bra att man ser över reglerna – trots att man tidigare varit emot en utökad anmälningsplikt för läkare.

– Det kommer nu fall som visar att det finns brister i systemet, där individer som är olämpliga att ha körkort ändå kör. Då tycker vi att det är rimligt att titta på det här, säger Läkarförbundets ordförande Heidi Stensmyren till Ekot i Sveriges Radio.

Hon föreslår ett ökat ansvar på den enskilda föraren.

– Kanske bör man diskutera att lägga ett ökat ansvar på individen att göra hälsokontroll. Vad man också måste säkerställa är att man får en fast läkarkontakt så man kan följa patienterna längre upp i åldern, säger Heidi Stensmyren till Ekot.