Fartygen gick ut trots varningar
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-05
Sjöfartsverket: Kan vara orutin
När den första färjan fastnat i isen på Östersjön varnades andra färjor i närheten. Ändå gick de ut.
Och fastnade i isvallarna.
– Det kanske beror på dåliga rutiner, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverket.
De senaste timmarna har situationen lättat något på Östersjön. Enligt Johny Lindvall ställföreträdande rederichef på Sjöfartsverket och ansvarig för isbrytarna sitter bara en av sex färjor fortfarande fast.
– Nu är det bara Regal Star som sitter fast och vi har tre isbrytare som är där och försöker hjälpa loss den, säger han.
Trotsade varning
Enligt Lindvall utfärdade Sjöfartsverket redan i går eftermiddag en officiell varning till alla fartyg i området.
– När den första färjan fastnade så kom isbrytarna Tor viking och Vidar viking dit. De gjorde bedömningen att det inte skulle vara någon trafik där, kontaktade fartygen i närheten och avrådde från att gå ut.
Men flera fartyg trotsade Sjöfartsverkets varning och gick ut ändå. Och fastnade.
En del fartyg satt redan fast
Företagen Viking Lines och Tallink/Silja Lines fartyg satt dock redan fast i isvallarna.
– Vi lämnade kajen i Stockholm i går morse. När varningen kom satt Isabella och Amorella redan fast, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien AB.
Men enligt Johny Lindvall hade Sjöfartverket hela tiden situationen under kontroll.
– Det fanns hela tiden isbrytare i närheten och det var aldrig någon fara för fartyg eller passagerare.
Kan bli förseningar
Han menar att Sveriges beredskap för svåra situationer är god men att det ändå kan bli förseningar när vintern slår till.
– Vill man att trafiken ska gå som på sommaren så måste man ha en isbrytare till varje fartyg.
Att Sveriges största isbrytare, Oden, är utlånad och inte kunde användas säger Johny Lindvall inte spelar någon roll för situationen på Östersjön.
– Det hade inte spelat någon roll. Oden används vid plan is och är olämplig i den här typen av is som driver.