Bristande konsumentskydd för djurägare
Publicerad 2018-08-26
Efterfrågan på djursjukvård har ökat kraftigt de senaste åren – och försäkringsbolagen tjänar miljarder på dyra djurförsäkringar.
– Om det forsätter så här kommer folk inte ha råd, säger Johan Hedelin, analyschef på Konkurrensverket, som efterfrågar ett starkare konsumentskydd.
Omsättningen i djursjukvårdsbranschen har ökat med 38 procent de senaste tre åren, visar en rapport från Konkurrensverket. Två riskkapitalbolag har förvärvat majoriteten av landets djursjukhus och veterinärbesöken blir allt dyrare, med högre försäkringspremier som följd.
Förra året betalade djurägarna in knappt fyra miljarder till försäkringsbolagen – ändå var det inte ens hälften som fick full ersättning efter att självrisken var betald.
– Jag har svårt att tänka mig andra saker där konsumenterna är lika utlämnade och underlägsna, säger analyschefen Johan Hedelin.
Stora brister
Konkurrensverket pekar på bristande konkurrens och konsumentskydd. Djur omfattas inte av konsumenttjänstlagen och det går heller inte att i efterhand klaga på en veterinärvårdsbehandling hos Allmänna reklamationsnämnden.
Undantag i den så kallade kontraheringsplikten gör att försäkringsbolagen inte är tvingade att acceptera en kund vars djur innebär en hög risk – något som bidrar till en trögrörlighet på marknaden.
– Bara sju procent hade bytt försäkring enligt vår undersökning. Man vågar inte säga upp den gamla innan man vet att man kan få någon ny – vilket blir allt svårare ju äldre djuret blir, säger Johan Hedelin.
Mycket att tänka på
För att stärka konkurrens och konsumentskydd föreslår Konkurrensverket förändringar i lagstiftningen, men också bättre jämförelsesajter där ägarna får en bättre överblick över priser och villkor.
TT: I dagsläget – vad bör den som tecknar en djurförsäkring känna till?
– Att tandvård väldigt sällan omfattas och att nästan alla förebyggande åtgärder i form av till exempel kastrering och vaccination är undantag. Att alla försäkringar inte omfattar läkemedel – och att priserna på läkemedel kan se väldigt olika ut på olika apotek, säger Johan Hedelin.