Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Här blir bilisten av med körkortet: ”Inte nöjd”

Publicerad 2024-10-20

Bilarna kör snabbt förbi på E4.

Polisen tar upp laserinstrumentet – och upptäcker en fortkörare på två sekunder.

– I går stoppade jag en mc som körde 146 kilometer i timmen på en 50-väg, säger mc-polisen Nicklas.

Här blir bilisten av med körkortetHär blir bilisten av med körkortet

Redan hittills i år har fler personer fått fortkörningsböter jämfört med förra året.

Christer Olofsson riktar laserinstrumentet mot bilarna. Och det piper till efter några sekunder – träff varje gång. De flesta bilarna kör för fort.

Blir av med körkortet

En Mercedes kör hela 42 kilometer i timmen för fort: 112 kilometer i timmen på 70-sträckan. Christer anropar en kollega som drar iväg med sin mc och jagar ifatt föraren. Ungefär en kilometer norrut på E4 lotsar mc-polisen in bilen till en kontrollplats. Där blir bilisten av med körkortet.

– Föraren erkände förseelsen på plats, säger mc-polisen Christer Olofsson.

Det kan ta mellan en månad upp till tre år att få tillbaka körkortet, enligt Transportstyrelsen.

200 kilometer i timmen

Vi står på en gångbro över E4 och E20 strax intill Heron City i Kungens kurva. Hastighetsbegränsningen är 70 kilometer i timmen beroende på byggarbeten i närheten.

– Det är ny dagsnotering varje dag, höll jag på att säga. Här har vi haft bilar som kört uppemot 200 på 70-sträckan, säger mc-polisen Christer Olofsson.

– Blir det fängelse då?

– Ofta har man något annat också på sitt samvete då. Så det kan bakas in med annan brottslighet.

Christer Olofsson, mc-polis, stoppade bilar på E4.

”Alla kör för fort”

Robin Oskarsson, 27, körde 79 kilometer i timmen.

– Det blir böter, tyvärr. Jag har varit med om det tidigare. Har man gjort fel så har man gjort fel, säger han.

– Du som är yrkeschaufför, hur ser det ut på vägarna?

– Nästan alla kör för fort. Det spelar ingen roll vem det är, alla kör minst 20 kilometer i timmen fortare än vad man ska göra, upplever jag, säger Robin Oskarsson.

– Är du orolig i trafiken?

– Ja, ofta. Man vet aldrig när det smäller.

Här blir chauffören av med körkortet. Till vänster jagar mc-polisen bilisten som kör i 112. 42 kilometer i timmen över tillåtna hastighetsgränsen.

Så många körkort återkallas

Vecka 38 hade polisen nationell trafiksäkerhetsvecka, vilket uppmärksammades stort. Aftonbladet har, exklusivt, fått ta del av siffrorna. Se faktaruta nedan. Jämfört med övriga veckor under året var det många som stoppades.

– Det jag kan reagera på så här års är mc-åkarna, det är inte ovanligt att man kör utan körkort.  Enda lagkravet är att man har hjälm. Många har inte ordentligt med skyddskläder. Det är också upptagningstider för båtar så vissa kan förirra sig med en båttrailer. En upptagningsvagn får köra 30 kilometer i timmen. Med en båttrailer som inte är registrerad, får man inte köra mer än 30 kilometer i timmen, och den får därmed inte vara på motorväg. Det är inte alla som har koll på det där, säger Christer Olofsson.

1000-tals beslut i månaden

Transportstyrelsen fattar i nuläget cirka 3 000 beslut i månaden. Siffror från Transportstyrelsen visar att det har skett en minskning när det gäller återkallanden av körkort vid fortkörning de senaste fem åren. Men de höga topparna har en naturlig förklaring.

– Topparna 2020 och 2021 handlar om ökad trafikövervakning under pandemin, säger Mikael Andersson, presschef Transportstyrelsen.

Motorcykelpolis har stoppat Robin Oskarsson, 27 år, för fortkörning.
Robin Oskarsson, 27 år, fick böter.

Polisen måste vara säker

Aftonbladet får testa laserinstrumentet. Det slår mig att det är svårt att registrera annat än hastigheten. De flesta bilar som kör förbi under oss är svarta eller grå. Jag riktar lasermätaren mot en bil. Det är en svart Tesla som kör 97 kilometer i timmen. Det är andra Teslor i närheten.

– Kan föraren i en svart Tesla skylla ifrån sig och säga att ni tagit fel bil?

– Man får kolla om det finns fler Teslor i närheten. En gång var det fem likadana bilar. Då avbryter vi. Man får aldrig vara osäker. Men jag tycker att risken är liten. Ja, det är därför jag har koll på andra detaljer specifikt för det uppmätta fordonet: Dekaler, takbågar och annat. Och sen försöker jag ha koll på registreringsnumret, förstås, säger mc-polisen Christer Olofsson.

Vill inte prata

Mc-polisen Nicklas, som vill vara anonym, har stoppat en Audi. Föraren har kört 98 kilometer i timmen. Hade han kört tre kilometer snabbare hade polisen tagit kortet. Mannen fick böter på 3 200 kronor.

Vi går fram till Audi-föraren.

– Hej vi är från Aftonbladet. Vi undrar varför du kör för snabbt? Kan vi prata med dig?

– Nej, man vill inte riktigt prata om det, säger föraren.

En del blir av med körkortet vid trafikkontrollerna. Vilket kan vara ett stort problem om de måste ha bil i jobbet. Då kan de vända sig till Transportstyrelsen där det görs en individuell bedömning.

– Det är ofta folk som blir väldigt bekymrade när de blir av med kortet, säger Nicklas.

Mc-föraren som körde 146 kilometer i timmen blev av med kortet.

– Han var inte så nöjd, säger Nicklas.

Orhan, 28 år, Nacka. Han körde för snabbt och fick böter.

Orhan, 28, körde 93 kilometer i timmen på 70-sträckan. Det är första gången han åker fast.

– Tråkigt, men det får man ta.

– Hur tänkte du när du såg blåljusen i backspegeln?

– Det var riktigt stressigt, säger Orhan.

Paul, 68, kör lastbil.

En dansk lastbilschaufför har kört sex kilometer i timmen över hastighetsbegränsningen.

– Jag följer bara trafiken. Alla kör för fort, säger Paul, 68.

Ljubiša Peško, 55 år. Färdskrivaren i lastbilen var gammal. Ljubisa säger att han kan få böter på 20 000 kronor. I bilen har han med sig hunden Daisy, 4 år.

Viktig att vara trevlig

Tomas Bonn, 57, mc-polis, har stoppat sex lastbilar i dag. I sitt yrkesliv har han stoppat en som kört ”en bra bit över 250 kilometer i timmen.”

– Enda sättet att få människan att vakna till är när det kostar pengar, tyvärr alltså.

– Blir folk arga?

– Det brukar gå bra. Det gäller att vara trevlig, säger han.

Tomas Bonn, 57, är mc-polis.
Smilla Frykholm, fotograf och Sven Minell, reporter.