Så kapade högerpopulistiska nätverk SAS nya reklamfilm
Flygbolaget stoppade videon om att ”inget är skandinaviskt”
Publicerad 2020-02-12
SAS reklamfilm om skandinavisk kultur satte igång ett internationellt jättedrev på sociala medier.
Här är graferna som visar hur inlägg om videon spred sig från svenska högerpopulistiska sajter till den ryska propagandajätten Sputnik – och vidare ut i världen.
– De älskar sådana här saker, säger researchern Mathias Cederholm.
Sent på tisdagskvällen upptäckte Mathias Cederholm, researcher och utbildare vid företaget Allefonti, att SAS färska reklamfilm hade börjat få stor spridning på sociala medier.
– Mitt intryck är att det var svenska alternativsajter som Samhällsnytt och Nyheteridag som var bland de första att uppmärksamma detta. Därifrån letade sig nyheten vidare till mer extrema högerpopulistiska aktörer.
Med hjälp av verktyget Hoaxy kartlade han hur ordet ”SAS” spreds på Twitter under kvällen. Vid midnatt var ökningen explosionsartad. Det gäller även förekomsten av hashtaggen #BoycottSAS, som kritiker till bolaget lanserade. En graf visar att ett fåtal konton, särskilt ”Yggdrasilsnorna” och ”Wayotworld”, var centrala i drevet.
– Det finns en rad internationella nätverk som är tätt sammanlänkade. När något börjar få spridning där så kan det gå snabbt.
”Behövs ingen större koordination”
Tidigt på onsdagsmorgonen rapporterade den ryska propagandasajten Sputnik om reklamfilmen. Artikeln är bildsatt med en skärmdump där en mörkhyad man ler mot kameran.
I texten beskrivs hur den ”öppet multikulturella” videon hävdar att ”all skandinavisk kultur är kopierad”.
– Sputnik länkar direkt till en rad Twitterkonton, så det blir en väldigt effektiv dynamik, säger Mathias Cederholm.
– Det är ett mönster som vi känner igen sedan tidigare. Det behövs egentligen ingen större koordination. De här aktörerna är väldigt vana vid att identifiera kontroversiella saker och de vet precis hur de ska göra för att maximera spridningen.
Vid sidan av de internationella nätverken har många vanliga privatpersoner också reagerat på filmen. Mathias Cederholm uppmanar till eftertanke bakom tangenterna.
– Ett allmänt råd är att vara försiktig med vad man delar. Lite källkritik är alltid bra.
Professorn: Enkla måltavlor för högerpopulister
Kampanjens tema om mångfald, internationalisering och kulturarv gör den till ett tacksamt föremål för nätaktivisternas uppmärksamhet. Det menar Sverker Sörlin, idéhistoriker och professor i miljöhistoria vid Kungliga tekniska högskolan.
– Den här typen av ämnen är väldigt enkla måltavlor för nationalistisk och högerpopulistisk kritik, säger han.
– I filmen framförs en bild av de skandinaviska länderna som många på den konservativa högerkanten inte gillar, men den är verklig. Det är verkligheten som stör dessa människor, och därför blir de upprörda.
Enligt Sörlin fångar reklamen på ett effektivt sätt den öppenhet som han menar är central i den nordeuropeiska kulturen.
– Den nordiska modellen är oerhört beundrad i stora delar av världen. En viktig del av den är vår förmåga att vara kreativa när det gäller att influeras av andra och skapa något som blir unikt för oss.
SAS raderade videon
På grund av den massiva kritiken valde SAS att plocka bort filmen mindre än ett dygn efter att den publicerats. När filmen raderades hade den fått hundratals kommentarer och över 13 000 ogilla-markeringar på Youtube.
”När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg”, skriver företaget i en kommentar.
PODD Så funkar de ryska desinformationskampanjerna
I dagens Aftonbladet Daily pratar vi om att främmande makter än en gång kommer göra vad de kan för att störa processen i det amerikanska valet. Gäst är Patrik Oksanen.