Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Nu bryter de med pr-byrån

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-12-21

Arenagruppen: Vi visste inte att Prime ville påverka debatten i S

Arenagruppen skulle agera fasad för pr-byrån Primes eftervalsanalys.

Efter Aftonbladets avslöjande bryter Arenagruppen nu allt samarbete med Prime.

– Vi vill tydligt säga att det här är något vi inte kan ställa upp på, säger Arenas vd Håkan A Bengtsson.

Håkan A Bengtsson, vd för Arenagruppen.

Aftonbladet har de senaste dagarna skrivit flera artiklar om pr-byrån Primes projekt tillsammans med Svenskt näringsliv under sommaren och hösten, i syfte att få Socialdemokraterna att gå högerut.

En av delarna i projektet var att initiera en eftervalsanalys med den S-anknutna Arenagruppen som avsändare.

Är finansierad av Prime

En sådan valanalys har också gjorts. Rapporten är skriven av Carl Melin, opinionschef på United Minds – ett av Primes dotterbolag. Rapporten är utgiven av Arena, men har finansierats av Prime.

Enligt Arenagruppens vd, Håkan A Bengtsson, hade man på Arena ingen kännedom om att man använts av Prime som ett sätt att påverka den socialdemokratiska debatten.

Och i går fattade Arena beslutet att avbryta allt samarbete med Prime.

– Vi har haft en del samarbeten med Prime och ett av dem var den här valanalysen med Carl Melins rapport. Men det var bara en del, vi har gjort flera andra delar också som vi gjort på ett Arenamässigt sätt, med vår profil, styrt av mig, säger Håkan A Bengtsson.

En halv miljon per år

Prime är i dag ”guldabonnent” hos Arenagruppen, vilket betyder att pr-byrån sponsrar Arena med en halv miljon kronor om året. Det avtalet avslutas nu.

Några övriga samarbeten är för närvarande inte inplanerade mellan Arenagruppen och Prime.