Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Resebolag lockade med knarkannons

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-22

Nu gör företaget en pudel

Reklamen har väckt starka reaktioner.

Ryskt puder för starkare tripp – så lockar resebyrån Langley Travel till skidsemester.

Nu rasar flera nykterhetsorganisationer mot annonsen.

– Vi tycker det är förkastligt att associera till narkotika för att sälja skidresor, säger Kjell-Ove Oscarsson, vice ordförande för IOGT.

Annonsen som publicerats i DN, GP och Sydsvenskan väcker starka känslor. Den visar pudersnö och pryds med texten ”Ryskt puder för starkare tripp”.

– Den associerar direkt till kokain och sänder helt fel signaler till ungdomar, säger Gunilla Persson, ordförande för Föräldraföreningen mot narkotika.

"Ungdomar är lättpåverkade"

Hon tycker det är uppenbart att reklamen riktar sig till unga och att kopplingen mellan skidåkning och narkotika är olycklig.

– Ungdomar är så lättpåverkade. Jag tycker inte man ska få annonsera på det här sättet. Det liknar reklam för narkotika, säger hon.

Resebolaget ångrar sig

Även Langley Travel, som står bakom annonsen, har under tisdagen mottagit flera kritiska telefonsamtal gällande annonsen.

– Så här med facit på hand är det inte bra. Vi tar tillbaka annonsen och kommer inte att köra den igen, säger vd:n Gunnar Nyström.

Hade du sett annonsen innan den gick i tryck?

– Ja, och jag kan förstå kopplingen som görs. Men vi vill inte uppmuntra folk som åker på våra resor att ta narkotika.

Vad vill ni då ska att kunden ska associera till?

– Syftet är att marknadsföra våra resor till Ryssland med pudersnö, men jag ångrar det inträffade.