Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Vändningen: Nu får företag sälja nätvanor

Obamas sista minuten-åtgärd slopas

Publicerad 2017-03-29

Ett av Barack Obamas sista beslut var att införa ett skydd för amerikanska internetanvändare – så att deras känsliga uppgifter inte samlas in i hemlighet.

Nu slopas regleringen helt och hållet. Och Donald Trump väntas godkänna allt inom kort.

Barack Obama vidtog en rad blixtåtgärder de sista veckorna som amerikansk president. En av dem var att införa ett skydd för amerikanska internetanvändare – för att säkerställa att internetleverantörer inte samlar in känsliga uppgifter och säljer dem vidare.

På tisdagen röstade representanthuset för att slopa lagen helt och hållet.

Det innebär att stora telekombolag som Verizon, AT&T och Comcast får rätt att samla in känsliga uppgifter – såsom sökhistorik, besökshistorik, geografiska data och app-användning – och sedan sälja dem till annonsörer. Och de behöver inte be om tillåtelse.

”Varför ska ni veta min kalsongstorlek?”

Det nya beslutet klubbades igenom med knapp marginal (215 röster mot 205) och ledde till hetlevrad debatt i representanthuset.

– Bara förra veckan köpte jag underkläder på internet. Varför ska ni veta vilken storlek jag har, vilken färg, eller någon sådan information, frågade sig Michael Capuano som representerar Demokraterna, enligt CNN.

– Det utplånar allt integritetsskydd för konsumenter på internet, sa hans partikollega Anna Eshoo.

– Jag vill inte att någon ska ta min information och sälja den vidare till någon och tjäna en massa pengar på den, bara för att de kan lägga vantarna på den.

Pekar på skev konkurrens

Motståndarsidan argumenterade emot Obama-förslaget genom att säga att internetleverantörerna hamnar efter Facebook och Google på annonsmarknaden.

Vita huset har uttalat ett ”starkt stöd” för förslaget att dra tillbaka regleringen. President Donald Trump väntas skriva under den nya lagstiftningen inom kort.