Moa, 18, bokade hotellrum med pool – fick bo vid städskrubben
Publicerad 2024-07-24
Moa Martinsson, 18, åkte på studentresa med sina kompisar.
Framme i Ayia Napa såg inte hotellet ut som på bild.
– Stolarna kunde vi inte heller sitta på, de var helt svarta.
Moa Martinsson, 18, från Hallsberg skulle på studentresa till Ayia Napa med sina tre vänner.
De sökte runt på olika webbsidor, och bokade via Solresor.
– Vi var noga med att vi ville ha ett fint rum och ett kök, det blir så dyrt om man äter ute på restaurang hela resan, säger Moa.
När Hallsbergstjejerna landade på Cypern åkte de med busstransfer till hotellet. Det började redan då kännas konstigt, då ingen annan steg av där.
– Ingen på bussen hoppade av vid hotellet förutom vi.
Döda kackerlackor och smuts på möbler
På hotellet möttes de av döda kackerlackor, en soffa med ett strykjärnsavtryck, skydd från en engångsrakhyvel på golvet, och en känsla av att ingen har varit där på länge.
– Det var 40 grader i rummet, trasiga möbler och smutsigt. Det fanns inte ens en kokplatta fast vi bokade ett rum med kök. Stolarna kunde vi inte heller sitta på, de var helt svarta.
Tjejerna hade bokat ett rum med både kök och privatpool. Men när de kom fram fanns det inte någonting sånt.
De gick ner till reception och berättade att de hade fått fel rum. Receptionisten svarade att de inte fanns rum med kök på hotellet.
Fick flytta till uthuset vid städskrubben
För att det skulle bli lite fräschare fick de byta rum till en annan byggnad utanför hotellet, som var nyare.
– Vi fick bo i ett uthus, där fanns bara städskrubben och vårt rum.
Gänget började tycka att situationen kändes obehagligt.
– Vi ställde två stolar vid dörren för vi vågade inte sova annars.
Slutligen valde de att helt byta hotell och betalade 7 000 kronor för det. Då blev resan bättre.
– Vi har försökt kontakta Solresor. Våra föräldrar har också försökt få tag på dem, men de svarar inte.
Solresor lovar att svara snart
Enligt Casper Kolind, presskontakt på Solresor, kommenterar inte Solresor enskilda fall.
– Vi har flera tusen kunder som reser med oss. Vi säljer bara hotell som vi kan stå för. Bokar man billigare hotell så kan man förvänta sig att det inte är lika fint som om man bokar dyrare hotell.
Är man ändå inte nöjd kan man reklamera. Solresor lovar att de svarar på alla reklamationer som kommer in.
Orsaken att tjejerna från Hallsberg inte har fått något svar beror troligen på att det är högsäsong.
– Det kanske tar längre tid att få svar nu i juli-augusti än vad det gör i januari-februari till exempel, men vi svarar.
– Jag kan lova att vi svarar på alla reklamationer.