Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

75 000 resenärer rasar mot SJ:s nedlagda nattåg

Publicerad 13.05

GÖTEBORG. I vår stoppas nattågstrafiken mellan Göteborg och Norrland.

SJ uppger att sträckan är för olönsam – men 75 000 resenärer rasar mot beslutet.

– Staten och regeringen måste gå in, säger Linnea Granqvist, 31.

I mitten av augusti kom beskedet – SJ lägger ned nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå, Östersund, Åre och Duved 2025. Tågen, som lämnar Göteborgs centralstation vid 19.30-tiden på vardagskvällar och kommer fram till Umeå respektive Östersund kring frukosttid morgonen efter, har körts av SJ i många år.

Hemma hos Linnea Granqvist, 31, i Östersund väcktes en ilska. Hon har såväl släkt som vänner i Göteborg och har åkt med nattåget många gånger.

– Jag blev så irriterad, frustrerad och arg, säger hon.

Hon ska själv till Göteborg på en födelsedagsfest i november och har bokat resa med nattåget.

– Jag hade inte kunnat göra den resan utan att ta ledigt från mitt jobb annars. Det här gör det möjligt att resa mellan Göteborg och Östersund på ett helt annat sätt.

Till våren är det slut för nattågstrafik mellan Göteborg och Norrland.

Samlat in 75 000 namn – får politiskt stöd

Efter beskedet från Trafikverket började Linnea skriva på ett mejl till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Men så kände hon att det vore bättre att visa att det är många som håller med henne.

Förra gången nattågen mellan Göteborg och Norrland hotades startade Linneas bror en namninsamling. Hon bestämde sig för att göra samma sak – samla in så många underskrifter som möjligt till stöd för fortsatt nattågstrafik, och lämna över listan till regeringen.

– Jag förstår att SJ inte kan driva saker som inte är lönsamma. Då måste ju staten och regeringen gå in, säger Linnea Granqvist.

Linnea Granqvist, 31, har samlat 75 000 namn till stöd för fortsatt nattågstrafik mellan Göteborg och norra Sverige.

Hennes namninsamling blev en enorm succé. Drygt en månad efter starten har hon samlat in över 75 000 namn till stöd under rubriken ”Rädda nattågen mellan Göteborg och norra Sverige”.

På sin sida har hon turistföretagare, jobbpendlare och nöjesresenärer.

– Det är folk som har ringt, skrivit på Messenger och hört av sig för att berätta hur viktiga nattågen är för dem. Det är många som pratar om att hälsa på sin familj, barn och barnbarn, och andra som säger att det här är nödvändigt för att kunna jobba kvar på sitt jobb.

Vid avgångstavlan på Göteborgs centralstation spanar Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen, efter avgångar mot norra Sverige utan resultat.

– Och ännu glesare ser det ut att bli, säger hon.

Eliasson och hennes politiska kollegor från höger till vänster har skickat en gemensam skrivelse till regeringen och Trafikverket i frågan. De vill se en lösning som stoppar nedläggningen.

– Man slår sönder mycket av det vi vill göra som region för att öka resandet med tåg. Beskedet har varit jättetrist och tråkigt. Många är upprörda och det är väl därför så många partier ställer upp på det här.

Förslaget: Byt tåg i Stockholm

SJ har de senaste åren kört sträckan trots att den inte varit upphandlad, och tågbolaget menar att Trafikverket borde

upphandlaTrafikverket har möjlighet att upphandla trafik på sträckor som saknar kommersiell sträckning. Det innebär att myndigheten går in och bistår med finansiering till den aktör som kan köra sträckan till bäst möjliga pris. den för att skapa finansiering eftersom det är svårt att få lönsamhet i nattågsverksamhet.

– Om vi ska fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, sade Jan Kyrk, affärschef på SJ, i samband med beskedet om nedläggningen till Järnvägar.se.

Trafikverket å sin sida menar att det inte finns grund för att upphandla sträckan eftersom det redan finns goda resemöjligheter mellan Göteborg och Stockholm, där resenärer sedan kan byta tåg och resa vidare med nattåget mot norra Sverige.

Myndighetens uppdrag vad gäller upphandlingar innebär att grundläggande tillgänglighet ska upphandlas för sträckor som saknar kommersiell grund.

– Eftersom Trafikverket redan idag upphandlar nattågstrafik från Stockholm till Duved så har Jämtland en grundläggande tillgänglighet med nattåg, skriver Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket, i ett mejl till Aftonbladet.

För den som vill resa med nattåg från Östersund till Göteborg med byte i Stockholm innebär det en vardag i oktober 2024 cirka 90 minuters bytestid i Stockholm – mellan klockan 05.04 och 06.33 på morgonen.

– Ska folk välja nattåget istället för flyget, om vi vill ha ett miljövänligt resande, då behöver det finnas en smidighet. Det är ganska bekvämt att vara kvar och sova till 7.30–8.00-tiden, istället för att kliva upp 05 när du gått på ett tåg 21.30 kvällen innan, säger Linnea Granqvist.

Ska ha möte med ministern

När Aftonbladet pratar med Linnea Granqvist är hon ute på en två veckor lång tågluff. För tillfället har hon varit på vandring på Korsika och väntar på ett tåg vidare. Men på måndag är hon hemma i Sverige igen – och då ska hon direkt till Stockholm.

Där väntar överlämning av namninsamlingen till infrastrukturminister Andreas Carlson.

– Mitt mål är att vi ska få behålla nattågstrafiken. Ja, det har tagit lite tid att få till ett möte men jag hoppas vi kan få en bra dialog, säger Linnea Granqvist.

Snälltåget har sedan tidigare uppgett att företaget är intresserade av att börja köra säsongstrafik mellan Göteborg och norra Sverige, även om vardagstrafiken inte är en del av de planerna. Infrastrukturministern uppger i ett mejl till Aftonbladet att han utvecklingen av de planerna med intresse.

Han skriver vidare att svensk järnvägstrafik ”ska drivas på kommersiell grund” och betraktar namninsamlingen som ett uttryck för något positivt.

”Med fler resenärer kan intresset och incitamenten öka för de aktörer som skulle kunna tänkas överta sträckan för kommersiell trafik”, skriver Andreas Carlson (KD).