Rymdexperten kommenterar direkt
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-08
Aftonbladet.se:s rymdexpert Urban Frisk kommenterar direkt.
Den första dagens uppskjutning är inställd.
- Så är det. Vädret kan man inte rå över, det här får man ta med i beräkningen, säger Urban Frisk.
Astronauterna kommer nu ut.
Men man fyller på med syre- och vätgas och håller färjan startklar till nästa starttid.
Några minuter före start var vädersituationen fortfarande oklar.
Väderplanet tar ett extra flygvarv för att kolla vädret fem minuter före start.
20 minuter före start fick vi höra att det är grönt ljus för start den planerade tiden.
- Defintivt kul natt det ser bra ut, sade Frisk.
Men tio minuter senare blev det rött ljus för start.
Han beskriver först vad som händer precis före start.
Alla tester och kontroller var gjorda och besättningen väntade inne i skytteln.
-Minus 16 sekunder före start börjar man duscha vatten under motorerna för att dämpa ljudvågorna från motorerna.
Gör man inte det reflekteras oljudet från motorerna mot marken och skakar färjan så den kan gå sönder.
Den första gången Discovery skickades iväg tappade den 16 delar från värmesköldarna på grund av vibrationerna och över 100 delar skadades.
- En miljon liter vatten sprutar de på under 20 sekunder, sade Urban Frisk.
När det är tio sekunder kvar till start börjar man bränna bort vätgaser som kan ha läckt ut under motorerna.
6,6 sekunder till start så startar man huvudmotorerna. Det gör skyttelns omborddator.
Discoverys tre motorer ska komma upp i full dragkraft på tre sekunder för att kunna lyfta.
Annars kan man inte genomföra nästa steg, att starta fastbränsleraketerna, de långa tuberna på sidorna.
Det som händer sedan är att Discovery, som sitter fast med kraftiga bultar, gungar till.
- Den gungar två meter på sidan i toppen däruppe där astronauterna sitter, sade Urban Frisk.
- När den gungar tillbaka och står rätt upp skickar omborddatorn order om att spränga bultarna och skytteln lyfter.
För första gången tillåter NASA att skytteln lyfter på natten. Förut har man velat ha koll poå vad som eventuellt faller av den vid och efter start. Men efter omfattande säkerhetsarbeten är inte risken lika stor att det ska ske.
Simone Söderhjelm