Cancersjuka Malin nekades hemresa - dog
Uppdaterad 2015-06-22 | Publicerad 2015-06-20
Förra veckan reste cancersjuka Malin, 42, till Italien för att gå på en hundutställning.
Hon insjuknade och ville hem till Sverige för att få vård, men försäkringsbolaget vägrade att hjälpa henne hem.
Hon avled i Milano – bara hennes make hann ned i tid för att säga farväl.
Redan som tonåring var Malin Eriksson, 42, tokig i hundar, särskilt i hundrasen Bedlingtonterrier.
När Malin var 27 år fick hon bröstcancer, som sedan spred sig till skelettet.
Hennes cancer gick inte att bota, men hon kunde fortsätta syssla med det hon älskar: hunduppfödning och hundutställningar.
I förra veckan åkte Malin till Italien med sin dotter för att deras hund Oliver skulle tävla på en hundutställning.
Hon kände sig pigg och hade tillräckligt bra värden för att åka, berättar Malins syster Eva Byberg. Men efter ett par dagar blev Malin akut sjuk och fick läggas in på ett sjukhus i Milano.
”Fick panik”
Hon ville tillbaka till Sverige för att få vård. Men försäkringsbolaget avslog henne ersättning för akut flygsjukresa hem.
– Vi fick alla panik. Malin var rädd och ledsen att vara där utan sina nära och kära. Hon fick inte samma behandling som i Sverige. Personal och hon hade också svårt att förstå varandra då de inte pratade så mycket engelska, säger Eva.
Familj och vänner försökte på alla möjliga sätt att få hem Malin på egen hand.
En flygsjukresa kostar omkring 200 000 kronor.
En vän till Malin i England startade en pengainsamling på nätet och hennes föräldrar tog ett banklån för att bekosta sjukvårdsflyget.
– Vi fick ihop tillräckligt med pengar. Hon skulle få åka hem i onsdagskväll, men hon hann somna in på morgonen, säger Eva.
Malins make, Roger, hann ned i tid för att säga farväl. Men inga andra anhöriga eller vänner var där.
Nu kämpar de för att få hem Malins kropp till Sverige, och inte heller det hjälper försäkringsbolaget till med.
Kritisk mot försäkringsbolaget
Eva, Roger och anhöriga, samt vänner är kritiska mot försäkringsbolagets avslag och menar att de inte varit tydliga med vilka villkor som gäller. Men Folksam menar att de inte har gjort något fel:
– Det står i villkoren vad som gäller. Om man genomgår en behandling för en allvarlig sjukdom inom tre månader före avresa får man ingen ersättning, säger Helene Mood, utlandsskadechef på Folksam.
Helene Mood säger också att man har en skyldighet som konsument att läsa igenom avtal.
– Det som har hänt är oerhört tragiskt och tråkigt. Men om de hade kontaktat oss innan de reste iväg hade vi inte hamnat där vi är i dag.