Frågor och svar om kraschen
Uppdaterad 2015-04-06 | Publicerad 2015-04-01
Flygkraschen i de franska alperna som kostade 150 människor livet är fortsatt under utredning.
Teorierna kommer och går.
Vad vet man, vad är troligt och vad är otroligt?
Kan kraschen ha orsakats av ett tekniskt fel på planet?
Det är en möjlighet. När man hittar den andra svarta lådan kommer man att kunna se exakt vad Andreas Lubitz gjorde under den tid då han var ensam i cockpit.
Det finns osäkra uppgifter om att Lubitz skulle ha haft syrgasmask på när han låst in sig i cockpit. Vad kan det finnas för orsak till det?
Ingen, egentligen. Det finns en teoretisk möjlighet att det uppstod syrebrist i cockpit och att Lubitz försökte ta ner planet men det förklarar inte varför han fortsatte ner under 4 000 meter när han visste att han hade berg under sig och inte varför han låst dörren.
Kan Lubitz ha svimmat av, exempelvis av syrebrist?
Visserligen. Men han kopplade aktivt ur autopiloten och han låste dörren.
Kan dörren ha gått i baklås?
Det är möjligt. Men han varken svarar kaptenen eller försöker hjälpa till att få upp dörren.
Kan cockpit ha exploderat på något sätt och orsakat olyckan?
Om det skett en explosion eller om rutan tryckts in skulle planet ha uppfört sig på ett annat sätt än vad som ses på radarn.
Det har föreslagits att kaptenen lämnade cockpit för att hämta en extra syrgasmask eller syrgasflaska?
Ingenting tyder på att något var fel när kaptenen lämnar cockpit och inte heller att kapten var orolig för något annat än att dörren var låst när han återvände.
Kan han ha låst dörren av misstag och sedan inte fått upp den?
Man kan ställa låset i tre lägen: öppen, låst som kan öppnas med kod och låst så att ingen kommer in. Det krävs att Lubitz flyttade läget två snäpp för att låsa ute kapten. Det låter inte som ett misstag.
Är det för tidigt att utmåla Andreas Lubitz som en av världens värsta massmördare?
Innan haveriutredningen är klar är det det. Men det är för många tillfälligheter här för att bortse från att det är den troligaste förklaringen: Han låser kapten ute, han varken svarar eller hjälper till att få upp dörren, han ger inga ljud i från sig som tyder på att han försöker rädda en farlig situation som uppstått, han meddelar sig inte med flygledningen om att en nödsituation har uppstått, han har en historia av psykisk instabilitet och han tror att hans dagar som pilot är räknade. Det är en grej för mycket.
Vilken annan förklaring kan finnas?
Den enda andra förklaringen är att något inträffat exakt under den minut som går från det att kapten lämnar cockpit tills Lubitz kopplar ur autopiloten som bara kan göras medvetet, vilket skulle vara en otrolig slump.
Källa: Jan Ohlsson, journalist och flygexpert