SJ presenterade miljardsatsning
Publicerad 2014-01-16
SJ investerar 3,5 miljarder kronor.
Bolagets SJ 2000-tåg ska få ny teknik och inredning.
– De är lite slitna, säger Crister Fritzson, SJ:s vd.
Satsningen är SJ:s största i dess 150-åriga historia. Bolaget investerar 3,5 miljarder kronor på att förnya sina 36 SJ 2000-tåg med sex vagnar vardera.
– Vi är jätteglada, säger Crister Fritzson, SJ:s vd.
Tågen togs i bruk för över 20 år sedan under namnet X 2000.
Signerade delkontrakt
En helrenovering har varit på tapeten länge och önskats under de senaste tio åren.
Många är kritiska på att det har dröjt.
– Efter 20 år är tekniken så pass gammal att man måste göra en upprustning. De är lite slitna. Det här projektet startade redan 2009, säger Fritzson.
Under pressträffen på torsdagen signerade SJ ett kontrakt med ABB på en delinvestering på 1,4 miljarder kronor, som ska gå till att modernisera tågens teknik.
Den tekniska uppgraderingen kommer först, sedan väntar en renovering av inredningen. Det är endast tågets gamla kaross och golv som blir kvar.
– För våra kunder kommer det att innebära ett helt nytt tåg. Kunderna kommer att få ökad komfort, kunna jobba mer effektivt ombord och vila, säger Fritzson.
Enligt SJ ska tågrenoveringen även öka tågens punktlighet.
”Är det bästa tåget”
ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer är nöjd med uppgörelsen: "Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet", skriver han i ett pressmeddelande.
Varför köper ni inte nya tåg?
– Det här tåget är det bästa tåget för svensk infrastruktur. Det finns inget tåg som är så anpassat efter den och för att få bland annat den korta restiden. Det får vi om vi har korglutningen, som är unik och anpassad efter vår infrastruktur. Vi har åkt många tåg och kommit fram till att det här är den bästa lösningen för våra kunder, säger Crister Franzson.
Vad spelar det för roll om inte järnvägen är tillräcklig?
– Punktlighetsfrågan är ett branschproblem. Av tio orsaker till att vi inte är i tid står SJ för två. Åtta av tio beror antingen på infrastruktur eller på att vi blir störda av andra operatörer. Vi har gjort väldigt mycket för att sänka vår andel.
Driver på järnvägen
De allra flesta av Aftonbladets läsare som följde direktrapporteringen av pressträffen mottog satsningen med bestörtning. De efterfrågar, trots att ansvaret inte ligger på SJ, att järnvägen rustas upp.
Kan du förstå folks uppgivenhet?
– Ja, därför är det angeläget att vi driver på. Vi ser att detta händer och vi är väldigt aktiva i samarbetet med Trafikverket och andra operatörer. Vi tycker att kraven måste höjas. Man måste ha tillförlitlighet. Stannar våra tåg på järnvägen, ja, då kommer ingen förbi. Det gäller alla operatörer. Därför måste Transportstyrelsen, som är den myndighet som ska övervaka tågen, bli tuffare.
De första av de omgjorda SJ 2000-tågen ska vara i bruk 2016 och samtliga 2018.
Tågen beräknas hålla i 20-tal år.