Här kopplar eleverna upp sig – pluggar på distans
Publicerad 2020-03-20
Efter regeringens beslut i måndags har nu de flesta av Uppsalas gymnasieskolor övergått till distansutbildning.
Aftonbladet fick vara med när Oscar Hagberg, som jobbar som gymnasielärare på Jensen i Uppsala, genomförde en av sina första lektioner på distans.
Vi möts upp hemma hos Oscar Hagberg som bor i Lindbacken strax utanför Uppsala. Tanken är att alla lärare på Jensens gymnasium ska sitta på skolan när de håller i lektionerna, även när de sker via distans. Men hosta och feber gör att han får hålla sig hemma.
Familjens nybyggda uterum får fungera som arbetsplats den närmaste tiden. På skärmen är lektionen redan igång, och det är praktikanten Albin Ekmyr som just nu håller i lektionen I naturkunskap där temat är evolution.
– Det fungerar faktiskt väldigt bra så här långt, säger Oscar Hagberg som nyligen blev framröstad som Uppsalas bästa gymnasielärare via Uppsala kommuns omröstning.
Vad säger eleverna om att lektionerna sker på distans?
– Många tycker nog att det är tråkigt att vara hemma och inte få träffa sina klasskompisar, men de flesta är ändå positiva, och när vi drog igång klockan åtta i morse var alla elever inloggade.
Tekniken redan på plats
När eleverna får i uppgift att se på en inspelad föreläsning passar vi på att prata lite om hur själva lektionerna går till rent tekniskt.
– Vi har en hel del smarta lösningar. En del lektioner sker via Google Hangout, men vi har också ett verktyg som heter Zoom, där vi bland annat kan dela upp en stor klass i mindre grupper. Sedan tidigare har vi också vår egen digitala lärplattform Jensen campus, säger Oscar Hagberg som också berättar att alla elever har en egen dator.
– Alla elever har Chromebooks, som är byggda för att jobba i "molnet" så alla elever har tillgång till allt sitt material oavsett vart dem är. Så rent tekniskt hade vi redan möjligheter att bedriva distansutbildning.
Hur löser ni den praktiska utbildningen?
– När det gäller de praktiska delarna, som laborationer, har vi inte hunnit diskutera färdigt ännu. Den här terminen har vi hunnit ganska långt, och vi kommer att hitta en lösning för det som återstår också. Det finns lösningar på det mesta.
”Upplever att många känner att det här är lite spännande”
Med på intervjun är också Lisa Helin, rektor på Jensen gymnasium, som passande nog är med på distans – via Google Hangouts.
– Det här är en utmaning, helt klart. Men jag upplever att många känner att det här är lite spännande och roligt också, säger Lisa Helin, som håller med om att skolan står väl rustad för den här typen av utmaning.
– Datorerna finns, likaså de digitala plattformarna, och både lärare och elever är vana att jobba digitalt redan innan den här krisen.
Tror du att ni kan lära er något av den här krisen?
– Framförallt tror jag att vi kan bli ännu bättre att kommunicera digitalt. Jensen finns ju över hela landet, och vi har ofta digitala konferenser, och nu tror jag att vi kan bli ännu bättre på att utnyttja tekniken på ett bra sätt.
Viktigt att ta hand om kroppen mellan lektionerna
Under intervjun börjar vi prata om de stora skillnaderna mellan att undervisa på plats i ett klassrum och via datorn.
– Som lärare står och går man väldigt mycket under en dag, och nu ska man plötsligt sitta och stirra på en skärm. Det är viktigt att man tar hand om kroppen, tar korta pauser och rör på sig. Det är lätt att säga till lärarna, men en lite större utmaning att få eleverna att tänka på sin kropp mellan lektionerna, fortsätter Lisa Helin.
Oscar Hagberg nickar instämmande.
– Man är betydligt tröttare efter en dag framför datorn än i klassrummet, det är helt klart, men det kommer att bli bra. Det blir alltid en liten omställningsfas.