Anhöriga vid kraschplatsen – planet bärgas från Örebro
Uppdaterad 2021-07-12 | Publicerad 2021-07-11
Polisen har tillsammans med Haverikommissionen undersökt kraschplatsen och flygplansvraket efter olyckan i Örebro.
Innan planet bärgades från platsen fick anhöriga, kamrater och medlemmar i fallskärmsklubben besöka olycksplatsen.
– Det är en otroligt viktig del i sorgeprocessen, säger Lars Bröms, insatschef vid polisens DVI-enhet.
Utredningen kring den flygplansolycka som drabbade Örebro Fallskärmsklubb har pågått med hög intensitet sedan kraschen inträffade på torsdagskvällen.
Haverikommissionen har tillsammans med polisen genomfört en noggrann teknisk undersökning av olycksplatsen. Ett stort område har avsökts med metalldetektorer för att fastställa att ingen detalj går obemärkt förbi.
Polismyndigheten har skickat en särskild enhet till Örebro. Specialteamets uppgift är att säkerställa offers identitet vid större katastrofer. Den så kallade DVI-enhetens (Disaster Victim Identification) arbete leds av den erfarne insatschefen Lars Bröms.
Polisens specialgrupp
Lars Bröms har stor erfarenhet av identifieringsarbetet. Han har bland annat arbetat med identifiering vid terrordådet på Drottninggatan, Tsunamin i Thailand och Estoniakatastrofen. Och DVI-enhetens arbetet innefattar ett nära samarbete med de anhöriga.
– Vi har ett speciellt driv i den här gruppen och ställer verkligen upp för varandra och stöttar i det många gånger tunga arbetet när det gäller kontakten med de anhöriga, säger Peter Bröms.
DVI-enhetens arbete inleddes under fredagen med att förklara för anhöriga hur deras arbetsprocess ser ut. Därefter samlar enheten in så mycket information som möjligt.
– Vi genomför djuplodande intervjuer om den förmodat omkomna med de anhöriga. Vi inhämtar också DNA-prover som jämförs mot anhöriga, säger Peter Bröms.
Under söndagen tilläts anhöriga, kamrater och medlemmar i fallskärmsklubben att besöka olycksplatsen för att se vraket. Enligt Lars Bröms var det i stort sett ”full uppslutning” av de anhöriga vid rundvandringen.
– Det är en otroligt viktig del i sorgeprocessen. Det var en väldigt värdig stund, då de anhöriga gavs möjlighet att se nedslagsplatsen och vraket, säger Peter Bröms.
Nästa fas
Under söndagen gick Haverikommissionens utredning in i en ny fas – deras arbete på platsen kunde avslutas. Flygplanet förbereddes inför bärgningen genom att myndigheten bland annat skruvade loss viss elektronik och eventuella minnesenheter. Vingarna demonterades och motorn separerades från flygplanet.
Delarna är nu transporterade till Haverikommissionens undersökningslokaler i Strängnäs där en fullständig teknisk genomgång kommer att slutföras. Först i höst väntas myndigheten presentera detaljer gällande de bakomliggande orsakerna till olyckan.
Även det polisiära arbetet går nu in i en mer tekniskt fokuserande del av processen. Nationellt forensiskt centrum i Linköping ska slutföra sitt analyseringsarbete innan identitet av de som dött – med 100 procentig säkerhet – kan fastställas.