Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Gömde prylar längs vägen – så misstänks Trafikverkets anställda ha mutats av vägmålarna

Publicerad 2017-11-13

Golfutrustning, svetsar och nycklar till fjällstugor gömda längs vägarna.

Dyra middagar, sprit, Ipads – och 50 000 kronor i ett kuvert, direkt i handen.

Så mutade de privata vägmålarfirmorna tjänstemännen på Trafikverket.

I ett och ett halvt år har Trafikverket känt till mutanklagelserna, men först nu – när TV4:s Kalla Fakta börjat gräva i saken – har en polisanmälan gjorts.

En ren slump, hävdar Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

I säsongens sista Kalla Fakta i TV4 i kväll, ”Mutorna längs vägen”, avslöjas en misstänkt mutskandal inom Trafikverket, som enligt flera uppgiftslämnare ska ha pågått i åratal.

Det handlar om något de flesta av oss bara tar för givet och som vi inte ens tänker på – om vi inte sitter bakom ratten.

Då kan de rädda liv.

De vita strecken på våra vägar.

Tiotusentals och åter tiotusentals kilometer av vita streck.

Ibland dubbla, ibland heldragna ibland med kortare eller längre avstånd.

För de privata företag som sköter vägmålningen är de värda mycket pengar.

Det handlar om kontrakt för hundratals miljoner kronor.

Fick Ipads i gåva

Makten över kontrakten har de statliga tjänstemännen på Trafikverket. Det är de som beställer och leder entreprenörernas arbete.

Nu vittnar flera vägmålare och före detta vägmålare om att bakom de livsviktiga vita strecken döljer sig en korrupt kultur, med svarta pengar, mygel och mutor.

Två vägmålare i Västerbotten, tidigare anställda på samma vägmålerifirma, Visafo AB, berättar i Kalla Fakta hur det kunde gå till.

Göran Eriksson berättar om hur han vid ett tillfälle, när han var ute på vägarna med Trafikverkets projektledare, blev uppringd av en av sina dåvarande chefer.

Chefen bad honom att åka till Teliabutiken i Östersund.

Trafikverkets projektledare följde med in i butiken och valde ut en Ipad Air, i silverfärg, för 5 595 kronor..

Ytterligare två Ipads i färgen Space Grey, köptes åt två beställare på Trafikverket. De kostade lika mycket – och Göran betalade med sitt företagskort.

Gömde gåvor längs vägarna

Göran Eriksson och hans kollega, Mikael Berglund, har i dag ett eget företag i samma bransch.

De har tröttnat på myglet och polisanmält händelsen.

Men, Göran Eriksson, som har jobbat som vägmålare i norra Sverige i 20 år, har fler exempel på hur de statsliga tjänstemännen på Trafikverket har ”smörjts” av vägmålarföretagen.

Han berättar för Kalla Fakta att han en gång fick order av sin chef att köpa och ställa ut ett båtbatteri på en parkering – där beställarombudet på Trafikverket kunde hämta upp det.

Ronny Kock, som också är vägmålare, berättar att det har ställts ut både det ena och det andra längs vägarna till Trafikverkets tjänstemän som har beställt jobbet;

Golfutrustningar, svetsar, verktygslådor – och nycklar till fjällstugor.

– Då har man bestämt att efter den vägen är det någon sten och där bakom lämnar killarna av grejerna, sedan kommer någon och hämtar upp dem och så är de borta, säger Ronny till Kalla Fakta.

Bjöd på romprovning

Det finns också kvitton på frikostiga middagar och jippon, där såväl tjänstemän från Trafikverket som konsulten, som utvärderade arbetet åt myndigheten, lät sig bjudas av det privata vägmålarföretaget.

Som en charterbåt ut till Ulvön på Höga kusten, där det bjöds på både whisky, vodka, öl och gin och tonic under båtfärden. På Ulvö Hotell väntade en trerätters middag, med romprovning; sik-, löj- och gäddrom.

En annan gång bjöds det på show på Fjällräven Center i Örnsköldsvik, där Lasse Kronér och Kalle Moreaus uppträdde.

– Vi satt och käkade och drack lite gott, säger konsulten, vars fru även var medbjuden, till Kalla Fakta.

Även två av de tre tjänstemännen från Trafimakverket som var medbjudna hade med sig sina fruar i logen, där det bjöds på både middag och alkohol.

Enligt konsulten var det den privata entreprenadchefen som stod för notan.

Den tidigare projektledaren på Trafikverket som var med i logen säger till Kalla fakta:

– Så här, som sagt i efterhand, då kan man ju vara efterklok och säga: nej, det är inte lämpligt.

Kontanter i kuvert

En annan före detta vägmålare, Leif Johansson, berättar för Kalla Fakta hur han vid ett tillfälle fick order av den ansvarige på vägmåleriföretaget han jobbade åt, att ta ut 50 000 kronor från sitt eget konto på banken.

Pengarna skulle han stoppa i ett kuvert och ge till en tjänsteman på Trafikverket.

Pengarna fick han tillbaks av sin uppdragsgivare.

Som i sin tur, enligt Leif Johansson, hade en överenskommelse med Trafikverkets tjänsteman:

Pengarna som tjänstemannen fick i ett kuvert, vid sidan om – ska vägmålarföretaget sedan ha fått tillbaka från Trafikverket, genom bluffakturor, enligt vägmålarna.

Personerna som pekas ut som ansvariga för upplägget förnekar dock för Kalla Fakta att de skulle ha varit inblandade.

”Förlänger” eller ”låtsasmålar”

Ett sätt att lura till sig pengar är att ”förlänga” vägarna – eller ”låtsasmåla” vägar.

Ingen kan ändå kolla i efterhand vilka vägar som har målats - och hur långa sträckor det handlar om, menar vägmålarna.

Det blev vägmålaren Göran Eriksson och hans kollega, Mikael Bergström, varse när deras företag för två år vann striden om ett kontrakt värt 100 miljoner kronor.

Då upptäckte de att det i kontraktet ingick att måla kantlinjer på grusvägar – där man av förklarliga skäl aldrig målar några linjer.

Det visar sig att bakom de felaktiga uppgifterna ligger en konkurrent, som har inventerat vägarna och ”av misstag” vid flera tillfällen råkat beställa målning av grusvägar.

– Det är ju skattebetalarna som betalar det, säger Leif Johansson.

Lämnade över kvitton

I ett och ett halvt år har Trafikverket känt till uppgifterna om mutor och mygel – utan att ta det vidare.

Först att slå larm var vägmålarföretaget Visafos tidigare vd, Hans Bohnhorst.

Han kände sig tvingad att lägga ned företaget på grund av de misstänkta oegentligheterna mellan några av hans anställda och Trafikverkets tjänstemän – och kontaktade Trafikverket.

I april förra året lämnade han vid ett personligt möte över kvitton och information om vilka beställare på Trafikverket som ska ha tagit emot personliga gåvor av hans personal.

I samma veva kontaktade även vägmålarna Göran Eriksson och Mikael Bergström Trafikverket om samma sak.

I början av 2017 år ringde vägmålaren Leif Johansson och berättade om den korrupta verksamheten och de 50 000 kronor han själv lämnat över, på sin uppdragsgivares order.

Han lämnade också uppgifterna genom Trafikverkets visselblåsarfunktion på nätet.

Men – ingenting hände.

Ingen på Trafikverket har återkommit, inte till någon av dem.

Inte förrän Kalla Fakta börjar gräva i saken händer något.

”Jag är inte nöjd”

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon har svårt att förklara varför man inte har agerat och kontakt de personer som vänt sig till myndigheten med uppgifter om mutor och korruption.

– Jag förutsatte ju ändå att man har tittat ordentligt på den här delarna, säger hon till Kalla fakta.

– Jag är inte nöjd med att man inte tar kontakt under ett och ett halvt år.

Först nu, nio månader efter att Leif Johansson hörde av sig om de 50 000 kronorna, har Trafikverket gjort en polisanmälan.

– Jag tyckte själv att vi borde ha anmält redan i våras, det tycker jag, säger Lena Erixon.

Men att myndigheten nu har gjort en polisanmälan har inget samband med Kalla Faktas granskning, hävdar hon.

På frågan om det är en slump svarar hon:

– Ja.