Skånsk "fyllesajt" retar Systembolaget
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-29
"Det är varumärkesintrång"
På sidan billigastpabolaget.com kan man läsa om vilka Systembolagets produkter som ger mest alkohol för pengarna.
Men på Systembolaget är man inte förtjust i tilltaget.
Sidan, som skapats att tre ungdomar från Malmö, listar Systembolagets produkter utifrån vilken dryck som ger mest alkohol per krona. Sajten illustreras med en man som ligger utslagen – och en logga som har Systembolagets färger och utformning. Något man från Systembolagets sida ser som varumärkesintrång.
– De försöker snylta på vårt företags varumärke, säger Björn Rydberg, presschef på Systembolaget.
Men männen bakom sidan ser det inte så.
– Vi hade våra funderingar på att logotypen var lik, men vi är rätt nöjda med att färgerna är helt olika och att texten inuti är helt annorlunda. Men stänga ned sajten kommer vi nog inte att göra. I värsta fall får vi ändra på logotypen, säger Dick Andersson, 25, en av upphovsmännen till sajten IDG.se.
Björn Rydberg hotar nu med rättsliga åtgärder.
– Vår jurist kommer att ta kontakt med upphovsmännen, och jag utgår ifrån att de kommer att ändra sidan.
Vad tycker du om idén som sådant?
– Det här är ju inget nytt koncept, sånt här har studenter hållit på med i decennier. Men det är inte något vi vill bli involverade i.