Nordeas teknik krånglade – igen
Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-12-31
Nordea drabbades under natten återigen av tekniska problem som drabbade bankens internettjänster och betalkort – och kunderna rasade.
Nu är problemen lösta.
– Jag kan bara konstatera att nätbanken gick ner under natten, sa företagets informationschef Helena Östman på måndagsmorgonen.
Enligt henne fungerade det det då inte att använda internettjänsterna eller att handla med bankens betalkort.
"Naturligtvis beklagligt"
– Det är naturligtvis beklagligt och oförsvarligt. Vi ber alla våra kunder om ursäkt, så här ska det naturligtvis inte få gå till, säger Helena Östman.
Det är oklart vad problemen beror på, men också i förra veckan hade Nordea liknande problem.
– Det enda vi kan göra är att sätta alla resurser på att lösa det här så snabbt som möjligt, sa Helena Östman till Aftonbladet tidigare i dag.
Under förmiddagen löstes problemet med onlinetjänsterna. Vissa kunder hade fortfarande problem med betalkort, men vid 12-tiden meddelade Helena Östman att det också är löst.
Upprörda kunder
Bankens problem på nyårsaftonen hann uppröra många innan de var lösta.
En läsare skriver till Aftonbladet att han och hans sambo anlände till Thailand i dag. Eftersom de tänkt att ta ut pengar i landet och inte kunde göra det på grund av problemen hos Nordea stod de utan. "Hade ju varit trevligt att kunna äta något på nyårsafton", skriver mannen i ett mejl.
Och han var inte ensam om att rasa mot banken.
På bara en timme hade nära 200 kunder kommenterat meddelandet om problemen på Nordeas Facebooksida.
"Nu får ni ge er. Räknar med att ni bjuder på månadsavgifterna för dessa tjänster nästa månad. Det här är under all kritik", skriver en kund. "Börjar bli dags att återgå till kontanter!!!!", skriver en annan.