Fysisk majblomma tillbaka – i digital butik
Uppdaterad 2021-01-29 | Publicerad 2021-01-28
Nu är årets majblomma utsedd! Och den är minst sagt spektakulär.
Efter förra årets inställda försäljning och ekonomiska ras gör Majblomman nu comeback – i dubbel tappning.
Både 2020 års majblomma kommer finnas att få fysiskt, och årets blomma i digital lösning.
Hundratusentals pappersblommor i rosa och orange har legat undanstoppade i lådor i ett års tid. När coronapandemin tog ett grepp om Sverige förra våren tvingades Majblomman ställa in all fysisk försäljning, och 2020-års majblommor fick läggas på hög.
I stället startades en digital insamling, men den ekonomiska förlusten var snart ett faktum. Majblommans intäkter för förra året ser ut att landa på omkring hälften av vad som kommer in ett vanligt år – samtidigt som fler och fler barnfamiljer söker ekonomiskt stöd på grund av pandemins effekter.
I år vill generalsekreterare Tove Lindahl Greve ha revansch.
Fysiska blommor tillbaka
– Vi behöver komma ikapp och ta igen allt det som inte gick att genomföra under 2020. Barn som lever i ekonomiskt utsatthet är de första som drabbas när ekonomin tar en törn och vi behöver samla in pengar så att vi kan dela ut stöd, säger hon.
Årets insamling står därför på två ben. Dels ska en digital insamling göras, precis som förra året. Då kan vem som helst skänka pengar och i utbyte få en digital majblomma: årets tigerrandiga version.
Men dessutom ska förra årets orangerosa fysiska blommor få nya hem. Alla barn som vill ska i år kunna starta digitala "blomsterbutiker". Barnen sköter sina butiker via Majblommans app eller hemsida, och kan bjuda in vänner och familj för att köpa blommor på ett coronasäkert sätt. Blommorna levereras sedan direkt till köparens brevlåda.
– Nu kan barnen sälja majblommor genom ett system som gör att de inte behöver träffa någon fysiskt. Vi gör det tillsammans, men vi gör det samtidigt var för sig, säger Tove Lindahl Greve.
Stora förhoppningar
TT: Riskerar inte det systemet att missgynna barn som inte har en stor släkt eller familj att bjuda in till sin webbshop?
– I appen eller på hemsidan så kommer man att kunna skriva ut en QR-kod som går till ens egen shop. Den kan man sedan lägga i folks brevlådor eller kanske sätta upp på anslagstavlor, och när folk skannar koden så hamnar de i barnens blombutik.
Tove Lindahl Greve beskriver det gångna året som frustrerande. Majblomman har inte kunnat genomföra den forskning och de aktiviteter som vanligtvis görs på grund av det ekonomiska tappet. Hon hoppas att årets dubbelinsamling blir lösningen.
– Vi hoppas att man kanske både vill bidra till den digitala insamlingen och få den digitala blomman, och köpa en blomma fysiskt av ett barn, säger hon.