Reklamkampanj stoppas – efter protester från Hovet
Publicerad 2015-07-30
Västtrafik gjorde reklam genom att anspela på kung Oscar II:s otrohetsaffär.
Efter kraftiga reaktioner från bland andra kungahuset tar nu företaget ner affischerna.
– Hovet hörde av sig och var väldigt tydliga med att de inte tyckte om det, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik.
Tanken var att göra reklam för Västtrafiks nya sightseeingapp.
"Se var kungen var otrogen", löd budskapet på reklamaffischerna.
Enligt Västtrafik refererar texten till Oscar II, som ska ha köpt en lägenhet till sin älskarinna på Linnégatan i Göteborg.
Men efter en häftig kritikstorm tvingas företaget nu backa.
– Vi hade ett möte i dag där vi gick igenom de reaktioner vi fått. Där beslutade vi att ta ner affischerna med det här budskapet, säger Kristian Lans.
"De var väldigt tydliga med det"
Enligt Kristian Lans ska både hovets jurist och hovets informationschef Margareta Thorgren hört av sig direkt till Västtrafik.
– De hörde av sig igår och berättade hur de såg på det här budskapet.
Vad sa de?
– De tyckte inte om det. De var väldigt tydliga med det, säger Kristian Lans.
Ställde de kravet att ni skulle ta ner affischerna?
– De hade ju det önskemålet, så var det ju. Men det var inte så att de hotade med några rättsliga åtgärder.
Göteborgarnas reaktioner vägde tyngst
Kristian Lans säger att det inte är kungahusets reaktioner som lett till beslutet att ta ner affischerna. Gensvaret från göteborgare har också varit huvudsakligen negativt.
– Det är deras reaktioner som vägt tyngst. Vi har inte velat att folk ska ta illa upp.
Reaktionerna kom som en överraskning för Västtrafik.
– Eftersom det handlar om en historisk person så var vi inte förberedda på det, säger Kristian Lans.
Hovet: Vi lägger oss aldrig i reklamkampanjer
Hovets presschef Margareta Thorgren är nöjd med Västtrafiks beslut att ta ner affischerna.
– Det tycker vi är bra och det är ett beslut som vi stöttar, säger hon.
Margareta Thorgren bekräftar att både hon och hovets jurist varit i kontakt med Västtrafik, men vill inte gå med på att kungahuset satt press på företaget.
– Svenska folket har reagerat och vi har bifallit och sagt att vi kan förstå deras reaktioner.
Enligt Thorgren var det hovets jurist som tog initiativet att kontakta Västtrafik.
– Vi lägger oss aldrig i reklamkampanjer, men när det är kränkande så är det klart att vi reagerar.
Så då lägger ni er i reklamkampanjer ibland?
– Våra juridiska rådgivare gjorde bedömningen att det fanns skäl att titta närmare på den här kampanjen.
Är ärendet utagerat i och med Västtrafiks beslut?
– Det är sådant som våra juridiska rådgivare bedömer.