Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Familjens mardröm: Hotellet var nedlagt

Publicerad 2016-06-13

Lena: ”Min sämsta upplevelse någonsin”

Lena ville ta sina barn och barnbarn på en drömsemester i Turkiet. Men när de kom fram till hotellet förvandlades vistelsen till en mardröm.

– Vi fick en chock när vi stod där.

Lena och hennes familj hade länge sett fram emot sin resa till Antalya i Turkiet som de bokat via resebyrån Allinc. Hotellet de skulle bo på såg fräscht ut på bilderna och hade en pool.

– Mitt barnbarn Vincent såg fram emot det, bada är hans liv. Han har räknat ned dagarna till resan sedan i vintras när vi bokade, säger hon.

”Vi fick en chock”

Men när de anlände till hotellet den sjätte juni var hotellet nedlagt. Det var inga människor på plats, det luktade illa och var dammigt. 

– Vi fick en chock när vi stod där.

Den utlovade poolen hade en halv meter vatten i sig och var fylld av slam och skräp.

– Vincent blev så besviken och sa ”jag vill inte bada här”, säger Lena och fortsätter:

– Jag som mamma kände en stor skuld, som att jag lurat iväg mina barn och mitt lilla barnbarn på semester och så såg det ut så här.

”Kände stor skuld”

Lena känner att de inte fått den hjälp de behövde från resebyrån, ingen ska ha svarat när de ringde jouren. När de väl fick tag på dem tycker hon att de möttes av arrogans. Dessutom är hon inte nöjd med kompensationen de erbjöds – ersättning för telefonkostnaderna för samtalen de fått göra, enligt Lena.

  – Så ska det självklart inte gå till och jag förstår kundernas besvikelse, säger Allincs VD, Mats Kalles, om hotellet.

Allinc har själva inte ett direktavtal med hotellet, utan det är bokat via en hotelleverantör. Varken Allinc eller hotelleverantören hade blivit informerade om att hotellet inte skulle vara öppet som vanligt.

Enligt honom har jouren varit i kontakt med familjen direkt vid ankomsten och fixat ett nytt hotell.

– Vi har också informerat gästerna att de är välkomna att kontakta oss efter hemkomst för att begära ersättning för det inträffade samt kostnad för samtalen de ringt.

”Lägger allt ansvar på oss”

Lena säger att nästa gång de ska resa så kommer de kontrollera allt noga och vara försiktiga när de bokar. Men hon kommer aldrig mer resa med Allinc.

– Jag undrar hur många fler som blivit utsatta. De visar liksom ingen förståelse, de lägger över allt ansvar på oss.

Följ oss på Facebook

Följ ämnen i artikeln