Jan Emanuel "enorm" på sociala medier
Publicerad 2024-04-08
Jan Emanuel är “enorm” på sociala medier – och han följs av många unga. Det säger experten Emanuel Karlsten, som tror att nystartade Folklistan därför har potential att ta en plats i EU-parlamentet.
Jan Emanuel är partiets toppkandidat inför sommarens EU-val. Tvåa på listan är tidigare kristdemokraten Sara Skyttedal. Emanuel Karlsten, journalist och expert på sociala medier, utesluter inte att partiet har en chans att ta ett mandat.
– Jan Emanuel verkar räkna med att hans digitala inflytande ska räcka, och jag tror att han kan ha rätt i det. Men det kan också gå åt skogen, säger han.
Klart är i varje fall att Jan Emanuel är, som Karlsten beskriver det, ”enormt stor” och en maktfaktor på sociala medier.
”Inte tillrättalagd”
Med 158 000 följare på Tiktok är han en bra bit större än de av riksdagens partiledare som finns på plattformen. Även på Instagram har Jan Emanuel en ansenlig skara följare: 223 000.
– Han har ett väldigt rakt, tydligt och kompromisslöst sätt som går hem. Han är inte politiskt korrekt, inte tillrättalagd och han pratar som folk gör mest – trots att han egentligen har varit en del av etablissemanget under lång tid, säger Emanuel Karlsten.
Utöver sina egna kanaler är Jan Emanuel också en flitig gäst i olika, främst högerpolitiska, poddar och Youtube-kanaler.
– Som medlem i Socialdemokraterna har han blivit en kul figur att släppa in, för att skapa dynamik i samtalet. Han drar alltid otroligt mycket lyssning, säger Karlsten.
Halv miljon förstagångsväljare
Att Sverige i valet den 9 juni kommer att ha över 560 000 förstagångsväljare, enligt siffror från Eurostat, kan också gynna Jan Emanuel. Inte minst via Tiktok når han en ung publik.
– Om det är några som är svår a att engagera i valet så är det förstagångsväljare. Här har de en egen kandidat. Han kommer att bränna en hel del pengar på att synas och höras, och slå på en del trummor, säger Emanuel Karlsten.