Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Kina tar över ryska bilmarknaden – men möts av skepsis

Publicerad 2023-03-26

Vladimir Putin och Xi Jinping signerar motorhuven på en rysktillverkad Haval F7 suv i juni 2019.

När de internationella bilmärkena lämnar Ryssland kommer Kina in och fyller tomrummet.

Men de kinesiska bilarna möts av skepsis bland de ryska bilköparna.

– De har knappt någon konkurrens längre. Men det betyder inte att folk kommer ändra sina åsikter, säger ryske experten.

Följ ämnen
Ryssland

Sedan Rysslands invasion av Ukraina har många internationella bilföretag avslutat sin verksamhet och försäljning i Ryssland.

Det har skapat ett hål i den ryska bilmarknaden. Ett hål som nu fylls av kinesiska bilindustrin.

Men de kinesiska bilarna har stora skor att fylla och köparna verkar inte helt nöjda med de nya dominerande aktörerna, rapporterar Reuters.

”Har en Volvo-motor”

De kinesiska är inte stabila i körningen, menar Stepan, 28, i Moskva. Han har samkört flera modeller. Men när han fick möjligheten att köpa en bil av tjeckiska märket Skoda under förra året tog han den och enligt honom skillnaden är enorm.

Ryske bilköparen Alexander, 74, ville ha svensk teknologi när han skulle köpa ny bil och hade koll på att ett kinesiskt märke samarbetar med Volvo.

– Jag vet att Geely Tugella har en Volvo-motor. Det var det som sålde bilen för mig, säger Alexander till Reuters.

En Geely Tugella.

Tar över marknaden

I början av 2022 stod kinesiska bilar för tio procent av försäljningen av nya bilar i Ryssland. Ett år senare hade märken som Haval, Chery och Geely tagit över och stod för nästan 40 procent av nybilsförsäljningen.

Renault var det mest populära utländska bilmärket i Ryssland före kriget. Den europeiska, japanska och koreanska dominansen var total och de låg bakom 70 procent av nybilsförsäljningen. Nu är siffran nere på 22,6 procent.

– Ja, kinesiska bilarna har knappt någon konkurrens längre. Men det betyder inte att folk kommer ändra sina åsikter, i alla fall inte direkt, säger ryske bilindustriexperten Sergej Aslanijan.

Medvedev till försvar

De kinesiska bilarna tas i försvar, bland annat av den tidigare ryska presidenten Dmitrij Medvedev. Han menar att skepsisen kommer från att folk inte är uppdaterade på bilarnas snabba utveckling.

Expresidenten Dmitrij Medvedev hyllar de kinesiska kärrorna.

– Jag tog en åktur med en lokaltillverkad bil i Kina och kollade in några modeller. Jag måste säga att bilen jag körde var verkligen inte sämre än en Mercedes, sa Medvedev.

Även bilhandlaren Vladimir Shestak i Vladivostok menar att de kinesiska bilarna har gjort stora framsteg de senaste åren.

Prislappsproblemet

Samtidigt som Kina slår sig in som marknadsledande i den ryska bilhandeln så har försäljningen av nya bilar generellt minskat drastiskt i landet – med nästan 60 procent senaste året.

Priserna på de kinesiska bilarna är även en bidragande faktor till att folk inte känner sig så köpsugna. Till och med Medvedev har uttryckt att de lite för dyra. En ny Geely Tugella kostar omkring 3–4 miljoner rubel, motsvarande 450 000–600 000 kronor, enligt Geely Motors hemsida.