Mer distansplugg ska minska trängseln i höst
Publicerad 2020-07-16
Regeringen ökar möjligheterna för gymnasier att undervisa på distans, om problem med trängsel på bussar och tåg kräver det.
Syftet är att minska smittrisken – men fackförbunden varnar för att det kan medföra högre arbetsbelastning för lärarna.
Möjligheten öppnas i och med att regeringen ändrar i en förordning. Den är nödvändig, enligt utbildningsminister Anna Ekström (S), eftersom gymnasierna i höst återgår till undervisning i skolan igen. Under våren har undervisningen skett på distans på grund av pandemin, för att minska smittrisken.
När skolorna öppnar igen innebär det ett kraftigt ökat resande – många gymnasieelever reser relativt långt med buss, regionaltåg, pendeltåg och tunnelbana. För eleverna innebär det ingen större risk, men äldre resenärer kan få en ökad risk att bli allvarligt sjuka.
– Om många elever åker kan det bli trångt för andra, säger Ekström.
Planera och leda
Enligt Anna Ekström ska möjligheten regeringen nu ger bara användas vid farlig trängsel i kollektivtrafiken. Men före det ska kollektivtrafikbolagen ha gjort vad de kan för att minska trängseln genom att öka turerna och skolorna ska försöka anpassa schemat, till exempel genom att senarelägga lektionsstart så att eleverna kan resa när morgonrusningen är över.
– Det kan behövas i vissa regioner, men inte andra. Det är helt beroende av hur situationen är när det gäller kollektivtrafiken och där är förhållandena väldigt olika i olika delar av landet, säger Anna Ekström.
TT: Kan inte det här locka gymnasierna att ha mer distansundervisning eftersom det är billigare?
– Det här får bara användas för att undvika trängsel i kollektivtrafiken. Tanken är inte att det här ska användas som ett sätt att tjäna pengar, det ska användas för att se till att man kan bedriva undervisning utan att smitta sprids.
"inte negativt för lärarna"
På vilket sätt det ska kontrolleras att skolorna inte missbrukar möjligheten har Anna Ekström inget exakt svar på ännu, men säger att ansvaret att följa reglerna ligger på huvudmännen.
– Vi har en Skolinspektion som har till uppgift att se till att regelefterlevnaden fungerar, men vi lever också i en pandemi där det är upp till var och en att ta ansvar, säger hon.
Under våren har många lärare vittnat om problem med att planera och leda distansundervisning och vanlig undervisning samtidigt. Anna Ekström är medveten om det, men menar att det nya beslutet inte kommer att ställa till med problem.
– Den här möjligheten innebär att en del av lektionerna helt enkelt kommer att bedrivas som distansundervisning i stället för närundervisning. Min bedömning är att det kommer att underlätta arbetet på skolorna, och jag har inte uppfattat att det skulle vara negativt för lärarna, säger hon.
Oro för ökad arbetsbörda
Lärarfacken däremot är av en annan uppfattning. Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet, ser på beskedet med blandade känslor.
– Å ena sidan är det så att så länge smittrisken och krisen består så kommer vi att befinna oss under extraordinära omständigheter, även i skolan. Men det är oerhört viktigt att huvudmännen bara använder den här möjligheten när det är nödvändigt så att inte distansundervisning blir den nya normen, säger hon.
Hon ser flera negativa aspekter med distansundervisning, men framför allt är hon orolig för att lärarnas arbetsbörda ska öka.
– Lärarna har tvingats att både dubbel- och trippelarbeta. Det är en farhåga som jag ser med detta, säger Maria Rönn.
Även Sara Svanlund, vice förbundsordförande i Lärarnas Riksförbund, varnar för högre arbetsbelastning. Samtidigt ser hon ändå positivt på beskedet.
– Det är positivt att man kan göra regionala anpassningar till olika smittorisker. Vi ser att det har drabbat Sverige på olika sätt på olika håll, och då måste man göra vissa anpassningar, säger hon.