Nya Tiders propaganda på kommunens skärmar
Uppdaterad 2017-11-28 | Publicerad 2017-09-26
Storbildsskärmar utanför Scandinavium och Ullevi har visat bilder på när Stefan Löfven ”klappar ett skäggbarn i barnvagn” och Donald Trump som sopar sombreros mot Mexiko, rapporterar GT.
Kampanjen tillhör högerextrema nyhetstidningen Nya Tider vars medverkan på bokmässan i Göteborg är omdebatterad.
– Det är ett misstag som har begåtts, säger Mikael Persson, presskontakt vid kommunalägda Got Event, till GT.
Reklamen börjades synas på storbildsskärmarna vid Ullevi och Scandinavium under måndagen och den högerextrema tidningen beskriver sig som: "Nya Tider utan politiskt korrekta skygglappar".
Enligt Got Event är det Gm-gruppen moving message som säljer rättigheterna till reklamplatsen och Got Event menar att felet ligger hos dem. Företagen har avtalat om att reklam som kan uppfattas som sexistisk, diskriminerande, främlingsfientlig eller stötande inte får visas.
– Det är ett misstag som har begåtts. Rättigheten att sälja reklamplats har vi överlåtit åt Gm-gruppen, säger Mikael Persson vid Got Event till GT.
Reklamenfilmen ska ha tagits bort från skärmarna under tisdagsmorgonen efter att Got Event slagit larm til Gm-gruppen.
Aftonbladet söker Got Event och Gm-gruppen.