200 sekunders rasismavslöjande om H&M – en världsnyhet
Granskningen av klädjätten slog tittarrekord
Publicerad 2020-12-10
200 sekunders granskning av klädjätten H&M har slagit tittarrekord – närmare en miljon har sett programmet.
Nu har rasismavslöjandet, som fått Diskrimineringsombudsmannen att inleda en granskning, även blivit en världsnyhet.
200 sekunders granskning av H&M avslöjade rasism och diskriminering – och har lett till att Diskrimineringsombudsmannen, DO, har inlett en granskning av miljardföretaget.
Efter avslöjandet har även regeringen genom jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) haft ett möte med H&M.
Hittills har över 60 personer, både kunder och anställda, vittnat om diskriminering.
Blev världsnyhet
Nu har avslöjandet och dess konsekvenser även blivit en världsnyhet. Under onsdagen skrev flera internationella medier om 200 sekunders granskning och DO:s beslut.
I Tyskland tog flera medier upp att H&M nu utreds, bland annat Der Spiegel som beskrev hur 200 sekunders program visat hur kunder behandlas annorlunda.
Slog tittarrekord
Även den internationella nyhetsbyrån Reuters skrev om 200 sekunders granskning och att DO inlett en tillsyn av klädjätten, vilket gjorde att nyheten spreds i bland annat USA.
I Storbritannien skrev The Telegraph om avslöjandet och nyheten har även plockats upp av medier i bland annat Danmark, Norge, Finland, Singapore, Nya Zeeland och Rumänien.
Samtidigt har 200 sekunder slagit tittarrekord och programmet har hittills haft närmare en miljon tittare.
”Enormt gensvar”
Bakom avslöjandet står Mattias Sandberg, Lindah C Mohlin och Robert Aschberg.
– Vi har fått ett enormt gensvar på den här granskningen och det är väldigt många som har delat med sig av de själva har utsatts för, säger Mattias Sandberg.
Lindah C Mohlin uppmanar nu ännu fler att höra av sig:
– Vi hoppas kunna göra en uppföljning i detta viktiga ämne och vill därför att så många som möjligt hör av sig.
Vägrade intervju
Även DO har uppgett att de vill komma i kontakt med personer som har liknande erfarenheter av den diskriminering som framkom i 200 sekunders program.
H&M och deras vd:n Helena Helmersson vägrade under sju veckor att ställa upp på en intervju med 200 sekunder och trots flera förfrågningar ville företaget inte titta på programmet före publicering.
I stället valde Helmersson att bryta tystnaden i en intervju med Dagens Nyheter.
– Visst kan man få kritik från vissa håll, och det ska man ju lyssna på, men det handlar också om att inte tappa siktet på vart vi ska och vilka vi vill vara, sa hon till tidningen.
I en kommentar till 200 sekunder skriver H&M om DO:s granskning:
”Vi har tagit emot information om ärendet från DO och kommer att svara dem i enlighet med deras begäran om yttrande”.
SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER
- Har du råkat ut för något som vi kan berätta på 200 sekunder? Tipsa redaktionen: tipsa200sek@aftonbladet.se.
- Du kan också använda Aftonbladets krypterade tjänst Tipsa.
- Har du ett extra känsligt tips: Kontakta oss genom Secure Drop
- Du har alltid rätt till källskydd.
200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba granskningar – som passar utmärkt att titta på i din mobiltelefon.
Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Mattias Sandberg synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.