Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Moderaternas krav: Sänk bensinskatten

”Skatten ska sänkas med en krona på bensin och diesel”

Uppdaterad 2020-10-04 | Publicerad 2020-10-03

När Sverige ska återstarta anser Moderaterna att det måste vara billigare att köra bil.

I partiets budgetmotion föreslås därför att bensinskatten sänks och att den planerade höjningen av fordonsskatten i bonus-malus slopas.

– Det ska vara möjligt att leva och bo i hela Sverige, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson, till Aftonbladet.

I regeringens budgetproposition för 2021 föreslås omfattande satsningar för att minska transportsektorns klimatpåverkan.

En del är ändringar i bonus-malus-systemet, där rena elbilar får höjd bonus. Samtidigt skärps straffskatten, malus, för fossilbilar med stora utsläpp av koldioxid.

Utsläppsgränsen för malus sänks från 95 till 90 gram per kilometer. För en vanlig VW Golf med bensinmotor innebär det mer än 3 000 kronor mer i skatt.

”Symbolpolitik som gör livet surt”

Moderaterna anser att de nya skattereglerna i stor utsträckning är symbolpolitik som ”gör livet surt för vanligt folk”.

Partiet föreslår därför som en del i sin kommande budgetmotion att den föreslagna ”skattechocken på bilen” slopas.

Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson, sticker inte under stol med besvikelsen över det tidigare allianspartiet Centern.

Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson, sticker inte under stol med besvikelsen över det tidigare allianspartiet Centern.

– Det är ju ett historiskt svek mot landsbygden att centerpartiet har gått med på detta, där man gör förmånsbilar väsentligt dyrare och där man höjer fordonsbeskattningen och bonus-malus kraftigt, säger Wykman.

– Det handlar om flera tusen kronor för många, många familjer. Och man fortsätter höja bensin- och dieselskatten.

Att stoppa detta är den ena delen som gäller bilen i moderaternas kommande budgetmotion .

”Sänkt skatt på bensin och diesel”

Den andra delen är göra det billigare att tanka.

– Vi föreslår att skatten ska sänkas med motsvarande en krona på bensin och diesel, säger Niklas Wykman.

Moderaterna anser att det behövs kraftig satsning på bilen när Sverige ska komma igång efter pandemin.

– Man inte kan återstarta svensk ekonomi genom att stanna Sverige med chockskattehöjningar på alla familjer som är beroende av bilen, Niklas Wykman.

Moderatledaren Ulf Kristersson och Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson.

”Ökat förtroende i miljöfrågan”

Ni ser ingen risk att sänkta priser på drivmedel och bilar ökar klimatutsläppen?

– Vi tycker det är bra att människor åker till jobbet, och att man skjutsar barn till fritidsaktiviteter, det är bra att människor jobbar och använder bilen, säger Niklas Wykman.

– När det kommer till miljön så har ju vi ökat vårt förtroende i miljöfrågan just genom att säga nej både till tramsiga skattehöjningar av olika slag och genom att säga nej till ineffektiva skattehöjningar som jäklas med folk. Till exempel genom att höja kostnaden för dem som är beroende av bilen. För att istället föreslå åtgärder som på riktigt har miljönytta. Till exempel genom att möjliggöra för mera eldrift genom laddstolpar, bygga ny kärnkraft. Åtgärder som i stor omfattning skulle minska klimatpåverkan i Sverige och globalt.

”Underlättar för hela landet”

Men det kan ändå inte leda till ökade klimatutsläpp?

– Det är vår bedömning att vår politik samlat minskar utsläppen eftersom vi gör stora satsningar för ökad omställning genom att möjliggöra mer utav eldrift.

Niklas Wykman uppger att partiets åtgärdsförslag som gäller bilen samlat handlar om cirka 7 miljarder kronor på årsbasis.

– Det är stora resurser som läggs på att det ska vara möjligt att leva och bo i hela Sverige, säger han. Det här är en rejäl satsning som underlättar för jobb och företag i hela landet.

”Moderaterna misslyckas”

Centerpartiets Richard Nordin bemöter kritiken från moderaterna i en skriftlig kommentar till Aftonbladet:

”Centerpartiet driver en politik för hela Sverige och för ett bättre klimat, tyvärr misslyckas Moderaterna med båda delarna. Att Moderaterna kritiserar Centerpartiet är inget nytt. Inte heller deras politik är ny. Den bistra sanningen är att de som gynnas mest av Moderaternas politik är människor i storstäderna. De kör mest bil och det är de som har råd att köpa helt nya, dyra, smutsiga bilar. Det är dit Moderaternas skattesänkningar går. Till storstäderna med kranskommuner. Det gynnar vare sig klimatet eller landsbygden

Moderaterna pratar om riktig klimatnytta. Ändå går deras politik på tvärs mot all vetenskap och forskning på området. Vi satsar nu 1,4 miljarder på bredband nästa år, avsätter stora summor för vägunderhåll och förenklar samt ökar stödet till Sveriges kommuner, vilket allra mest gynnar landsbygden. Dessutom satsar vi på den gröna ekonomin, precis den som bygger en levande landsbygd.”