Bitter strid om Jägermeister: ”Stått på fel hylla i 40 år”
Uppdaterad 2019-07-21 | Publicerad 2019-07-20
Jägermeister har stått på fel hylla i 40 år, enligt norska Vinmonopolet.
Förslaget att flaskan ska flyttas till likörerna har stött på protester från tillverkaren.
Striden är snarare bitter än söt.
Norska Aftenposten djupdyker i bråket som uppstått mellan Vinmonopolet och Jägermeisters norska representant.
Bakgrunden är att drycken sedan lanseringen för 40 år sedan stått i kategorin ”bitter” på hyllorna hos Norges motsvarighet till Systembolaget.
Förslaget att nu flytta den motiveras bland annat med EU-regler som säger att en likör ska innehålla minst 15 procent alkohol och minst 70–100 gram socker per liter.
Jägermeister klarar de gränserna med råge: 35 procent alkohol och 132 gram socker per liter.
Systembolaget lyfts fram
Vinmonopolet lyfter också fram Sverige som ett föredöme. Här står ”jägern” bland likörerna och det förklarar Systembolagets presschef Lennart Agén med att den är ”så mycket sötare än andra, traditionella bitters”, skriver han i ett mejl till Aftenposten.
Även i taxfreen på norska flygplatser står Jägermeister på söthyllan, enligt tidningen. Det hindrar alltså inte den norska leverantören från att bli aningen besk.
Morten Espe, verksamhetschef för Robert Prizelius AB, insisterar på att Jägermeister är bitter och örtig i smaken och inte hör hemma bland likörer. Så är det i både Tyskland och USA, skriver han i ett mejl till Vinmonopolet som Aftenposten tagit del av:
”I de flesta butiker utanför Norge + taxfree brukar Jägermeister stå tillsammans med (sic) Gammeldansk, Underberger, Fernet och amaroer, vilket ger kunderna en god referens på vad det är, även om sötmaupplevelsen (sic) är olika på alla dessa produkter.”
Föreslår egen kategori
Morten Espe avfärdar argumentet att Norge ska göra som Sverige och föreslår i stället en egen kategori: ”likör bitter”.
Jens Nordahl, kommunikationschef på Vinmonopolet, säger till tidningen att de är eniga med leverantören om att ”bitter” är fel kategori för Jägermeister.
– Vi jobbar därför med att få till en bra kategoriplacering för den här produkten, antingen i en existerande kategori eller i en nyupprättad underkategori.
Aftenpostens artikel om spritstriden avslöjar också, i all sin ambition, att ”jägern” knappast dignar på shotsbrickorna när söte bror går på krogen. Åtminstone om man ska tro professorn Helge Thorbjørnsen vid Norges handelshögskola:
– Jägermeister förknippas i väldigt liten grad med likör. Den förknippas med grovt, maskulint utomhusliv, när han är på jakt på fjället eller på tur med båten. Men också med Tyskland, lederhosen och ölfestival. Det är inte användningssituationer som likör är starkt sammankopplad med.