Telias sms-tabbe: ”Ibland blir det tokigt”
Uppdaterad 2024-10-23 | Publicerad 2024-10-22
Först mottog Telias kunder ett sms där de uppmanades köpa nya mobiler som fungerar i 4G- eller 5G-näten.
”Ibland blir det tokigt (...) det behöver du inte göra”, löd det i ett nytt sms dagen efter.
– Vi beklagar så klart det felaktiga utskicket, säger William Fröding, pressansvarig Telia Sverige.
”Hej! Vill du hålla kontakten med familjen? Då behöver du en mobil som fungerar i 4G- eller 5G-nätet. Din nuvarande är uppkopplad mot 2- eller 3G-nätet som på sikt kommer stängas ner”.
Så stod det i ett sms som flera av Telias kunder mottog under måndagen. I sms:et uppmanades kunderna även att köpa nya telefoner som fungerar i moderna nät.
Dagen efter skickades ytterligare ett sms med Telia som avsändare. Där skrev de att man inte behövde köpa en ny mobil och att man kunde bortse från informationen.
”Du kan fortsätta använda din nuvarande mobil precis som vanligt”, skrev Telia till vissa av kunderna.
Blev förvirrade
Kunder blev förvirrade och undrade vad som försiggick.
Nu reder William Fröding, pressansvarig Telia Sverige, ut vad som skedde. Båda sms:en var utskickade från Telia, men det rörde sig om ett misstag.
– Det stämmer att de är skickade från oss. Det rör sig om ett tänkt utskick till de kunder som har gamla mobiltelefoner som endast fungerar på 2G– och 3G-nätet. Det är ett initiativ från oss för att hjälpa våra kunder som använder gamla och utdaterade mobiler att inte hamna i situationen att stå utan uppkoppling när vi stänger ner de gamla nätet, säger han.
Men sms:en nådde ut till många fler kunder än tänkt.
– Tyvärr kan vi konstatera att det även skickades ut till kunder som inte berörs av det. Det vill säga de som redan använder moderna telefoner som fungerar i 4G- och 5G-nätet. Vi beklagar såklart det felaktiga utskicket. De som inte berörs av detta kan bortse från den informationen.
Inte något tekniskt fel
Men det var inte något tekniskt fel som låg bakom massutskicket.
– Den här gången var det den mänskliga faktorn som orsakade detta felutskick.
Han berättar att de fick reda på misstaget och kunde gå ut med den nya informationen dagen efter.
– Vi ska se över åtgärder för att undvika att det sker igen och se över våra rutiner så att vi skickar ut rätt och riktig information, säger William Fröding.