Ilskan mot elcyklarna: ”Det här går ju inte”
Helldéns varning: Får sommaren på sig att lösa det
Uppdaterad 2022-07-25 | Publicerad 2022-07-24
Cyklar som inte levererats, fordon som saknar pedaler och turer som inte går att avsluta.
Stockholms nya elcykeltjänst har fått en skakig start.
– Som beställare och ansvarig tycker jag att det är otroligt sorgligt att vi inte fått i gång det här på fyra månader, säger trafikborgarråd Daniel Helldén.
Stockholm stads nya elcykelpark invigdes i maj i år. Genom det kan stockholmarna låna en elcykel och el-lådcykel för att ta sig runt i stadens centrala delar.
Ett riktigt, riktigt bra system, sa Daniel Helldén, trafikborgarråd, då till Mitti.
Men det dröjde inte länge förrän stockholmarna började rapportera om strul.
”En rejäl varning för Sthlms nya elcyklar, efter att ha testat 5 st idag. Systemet är nästan 100% defekt”, skrev en användare på Twitter kort efter premiären.
Startar inte
På Stockholms stads Facebook skriver upprörda elcyklare om cyklar som inte finns trots att appen säger det. Andra vittnar om problem med att starta cyklarna om de väl får tag i en.
Aftonbladets team ger sig ut för att testa systemet i slutet av juli. De kan konstatera att det tar tid att komma igång och att bokningssystemet kan ställa till det.
Bettan Lyckman och Sonja Eriksson är på besök i Stockholm. De ska cykla ut till Lidingö till en kompis och fika. Det är ett bra sätt att ta sig runt som turist tycker de.
Men de har stött på patrull vid bokningen.
– Det här går ju inte.
Under tiden de bokar bli cyklarna upptagna.
– Man måste vara ett tekniskt snille för det här, säger Sonja Eriksson medan hon tittar ner i sin telefon.
Kan inte boka
Intill dem står en innerstadsbo som brukar hyra cyklarna. Han uppskattar att de finns, men säger att bokningsystemet haltar.
– Du bokar den och ska scanna men så är den upptagen. Folk bokar en cykel en hel dag för att åka till och från jobbet och så står de här hela dagen. Nu kan jag inte boka, det är samma problem ofta, säger mannen.
Flera uppger att det ofta är problem att avsluta en tur, att man måste försöka flera gånger eller ringa kundtjänst.
Andra Aftonbladet pratar med rapporterar om att cyklar har laddat ur mitt under en tur eller ”är trasiga hela tiden” med pedaler som saknas eller har fel på något hjul.
Elcyklarna måste parkeras på en av Stockholm Ebikes parkeringar som i princip bara finns innanför tullarna. Det fungerar dåligt för den som bor i en förort och vill cykelpendla.
– Du måste bo nära en parkering, annars är det ingen poäng, säger en man.
”Bra system – när det fungerar”
Processen med hyr-elcyklarna har tagit sex år. Det företag som tillslut vann upphandlingen är Stockholm Ebikes.
Företaget har inte levererat alla de cyklar som utlovats. 1 000 cyklar skulle vara på plats i april, men det tog lång tid innan alla cyklar var på plats. På Trafikkontoret är man väl medvetna om problemen. Det är också trafikborgarråd Daniel Helldén, som själv upplevt flera av problemen med bokningssystemet när han tagit sig en cykeltur.
– När cyklarna fungerar är det ett riktigt bra system. Men som beställare och ansvarig är så tycker jag att det är otroligt sorgligt att vi inte fått i gång det här på fyra månader, säger han.
– Framförallt har det varit för få cyklar. Enligt den senaste rapporten hade vi 750 stycken ute, vi har fått in nya cyklar och håller på att byta ut dem mot de gamla som gick sönder.
Kräver miljonvite
Nu har staden krävt Stockholm Ebikes på 6,3 miljoner i vite. Företaget hävdar dock ”force majeure”, att man till följd av oförutsedda händelser, Ukrainakriget och coronautbrott i Kina och strejk i Italien, inte är är bundna till avtalet.
Leveransproblemen är också orsaken till att cyklarna bara finns i innerstan. I takt med att fler kommer ska flera parkeringar utanför tullarna öppna.
”Kan bli läge att bryta avtalet”
Daniel Mohlin, chef för Stockholm Ebikes säger att man hela tiden informerat staden om förseningen och skickat in underlag på de frågor staden haft.
– Vi kommer betala alla viten vi ska betala. Det här har vi en pågående dialog om. Hittills har vi betalat omkring 2 miljoner kronor till staden, säger han.
Daniel Helldén säger att man har regelbundna avstämningar med företaget för att se om de kan fullfölja kontraktet. Nu får de sommaren på sig att lösa problemen.
– Det kan bli läge att avbryta avtalet. Vi följer detta hela tiden och ska utvärdera igen i augusti. Om vi bedömer att de inte på ett rimligt sätt kan klara det här så kan det bli aktuellt.
Ebike: 1000 nya cyklar väntas
Daniel Mohlin på Ebike säger att man är medveten om de tekniska problemen.
– Vi analyserar alla felanmälningar som kommer in från våra användare. Det är något fler anmälningar än vad som är normalt, och vi håller på att utreda det och förstå vad det beror på, säger han, och fortsätter:
– Ett vanligt problem när man ska avsluta sin tur är att användarna är lite snabba när de kommer till stationen. Det tar en liten stund innan telefonen känner av att man är på rätt plats.
Gällande antalet cyklar säger han att Ebike i nuläget har 1 000 cyklar på plats i Stockholm. Av dem är drygt 700 aktiva, enligt Mohlin.
De övriga cyklarna är på olika sätt trasiga.
– Förseningen av cyklarna under våren är beklagligt, men nu är cyklarna på plats. De största utmaningarna vi möter i dag är att det är väldigt stor efterfrågan på cyklar. Under dagtid används en stor del av dem samtidigt. Då är det främst de trasiga som står kvar i stationerna, och de jobbar vi med att laga så fort som möjligt.
Inom några veckor väntas ytterligare leveranser av cyklar. Mohlin säger att Ebikes förhoppning är att ha totalt 2 000 cyklar utställda inom några veckor.
Under hösten planerar man även för att öppna stationer utanför tullarna.
– Cyklar och stationer ska utökas i höst enligt avtal, säger Mohlin.