Facebook-chefen om judehatet: Vi har en roll
Publicerad 2021-10-13
MALMÖ. Politiker och judiska organisationer kräver att plattformar som Facebook, Tiktok och Youtube tar större ansvar för hat och antisemitism som sprids där.
Det är dags för regeringar att agera mot företagen, anser Jonathan Greenblatt, på amerikanska Anti-Defamation League.
– De är superspridare av antisemitism, säger han.
En rapport som Expo publicerade under onsdagen visar att hat mot judar och antisemitiska konspirationsteorier på nätet har ökat kraftigt under pandemin. Och unga utsätts ofta via sociala medieplattformar som Tiktok, Instagram och Facebook.
Under den internationella konferensen i Malmö lyftes många sociala mediers roll i att antisemitismen fått ny luft under vingarna. Både Emmanuel Macron, Frankrikes president och Israels diasporaminister Nachman Shai riktade sitt fokus mot företagen.
– Det pågår en farlig ökning av antisemitism i världen. Sociala medieplattformar har en stor del i det. Det ökar nivåerna av hat och plattformarna måste ta ansvar för det. De kan inte vara neutrala, de är en del av det, sa han.
”Måste hålla Facebook ansvariga”
Jonathan Greenblatt, vd på Anti-Defamation League, en judisk organisation som jobbar med att bekämpa antisemitism och hat mot judar, var skoningslös i sin kritik mot företagen.
Han kallar plattformarna för ”superspridare av antisemitism” och kräver att länder agerar gemensamt mot plattformar som Facebook.
– Regeringar måste hålla Facebook ansvariga för det som sprids. För att skydda våra barn och vår befolkning, sa han under ett anförande på konferensen.
Några av företagen är på konferensen, bland annat TikTok och Facebook. Jordana Cutler representerar Facebook.
– Vi har en roll att fylla när det kommer till att komma ihåg Förintelsen och att det aldrig händer igen, säger Cutler som är policychef för Facebook i Israel och den judiska diasporan.
Många har lyft sociala medieplattformar som Facebook som ett problem när det gäller spridning av antisemitism. Hur ser du på det?
– Vi har tydliga policies för hat och har också tagit fram särskilda för just antisemitism, fördomar om judar och häcklande av Förintelsen. Allt som handlar om att häckla Förintelsen eller påstå att den inte skett är förbjudet, säger hon.
Måste arbeta aktivt för att informera
Hon säger att Facebook har nära kontakt med judiska organisationer i frågan. Hon lyfter också fram företagets samarbete med Unesco och Judiska Världskongressen (WJC reds anm), där den som söker efter holocaust på plattformen hänvisas vidare till en sajt med information om Förintelsen.
Vad kommer ni att ta med er för åtagande härifrån?
– Det vi sett här på konferensen är att det inte bara handlar om att ta bort hat, vi måste också göra ett aktivt arbete för att se till att unga känner till Förintelsen, säger hon.
Daniel Poohl på stiftelsen Expo påpekar att problemet med hat och kritiken mot plattformarna är något som lyfts länge. Facebook har också fått hård kritik från en tidigare medarbetare som menar att företaget vet att plattformen underblåser hat och spridning av desinformation.
– Även om vi har pratat om det här i ett decennium så visar vår rapport att det fortfarande är så att du kan lätt hitta klassiska nidbilder och fördomar på i princip alla de forum vi har tittat på.
”Har ett jättestort ansvar”
Men det har en betydelse att stora aktörer som Facebook är med på konferensen, tror han.
– Det betyder mycket att de är med. Alla de har ett jättestort ansvar och är delaktiga i att antisemitism har en mycket större spridning jämfört med för 20 år sedan.
– Det finns en vardag som judar upplever som inte rubbas över en natt. Men det är klart att det betyder något att aktörer som har en kapacitet utan faktiskt lovar att göra mer än vad man gör idag.