Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Leksaken – ett väpnat bankrån

Publicerad 2013-02-13

Föräldrar rasar: ”Inte moraliskt riktigt"

Tröttnat på att leka kurragömma?

Då finns det ett alternativ.

Nu kan du köpa ett beväpnat bankrån till ditt barn.

– Det känns inte moraliskt riktigt, säger Stefan Hellestedt, pappa till Rebecca, 6.

Det är företaget Playmobil som har lanserat leksaken. "City action" är en komplett bankbyggnad med allt som hör till.

Eller?

I förpackningen finns ett bankkontor, en bankir, bankautomat, sedlar, glänsande guldtackor – en pistolbeväpnad rånare.

En bild på förpackningen visar den maskerade rånaren som riktar en pistol mot banktjänstemannen, samtidigt som han tar ut sedlar och guldtackor ur ett kassaskåp.

Rånscenariot, som säljs på BR-Leksaker och Toys r us, riktar sig till "barn mellan 4-10 år".

"Bankrån hör vuxenvärlden till"

Stefan Hellestedt, pappa till Rebecca, 6, är förvånad och skeptisk till att leksaken säljs.

– Med tanke på hur samhället ser ut skulle jag inte köpa den. Man kan ju undra vad som kommer härnäst, säger han.

Han får medhåll av Pierre Andersson, pappa till Alva, 5.

– Jag skulle inte köpa det till mitt barn. Bankrån hör vuxenvärlden till, säger han.

Han tycker däremot att han själv är lite tvetydig i sitt förhållande till leksaker.

– Ett bankrån kan man ju likställa med de cowboypistoler som finns som leksaker. Och de har man ju inga problem med, säger han.

"Köp inte produkten"

Barnpsykologen Eva Arvidsson är mycket kritisk till produkten.

Hon tycker att det är en onödig utmaning att barn ska leka bankrån, särskilt som leksaken riktar sig till småbarn.

– Om man ska leka och bygga just bankrån behöver man prata med sina barn om att det här är precis sådant man inte får göra på riktigt, att det är olagligt och farligt, att man hamnar i fängesle, säger Eva Arvidsson.

Hon ställer sig frågande till hur BR-Leksaker och Toys r us har tänkt när de valt att ta in produkten för försäljning.

– Företagen tänker väl i första hand på en trolig ekonomisk vinst. De tar inte något socialt eller moraliskt ansvar. Därför är det extra viktigt att vuxna inte går i fällan och köper produkter som dessa.

Företaget svarar inte

På danska Top-toy försvarar man produkten och hävdar att man tar sitt moraliska ansvar. De menar att barn har lekt liknande lekar, som tjuv och polis, i alla tider. Temat med de "goda" och de "onda" går igen i många leksaker, hävdar de.

– Top-toy säljer Playmobils produkter för att vi menar att de främjar barns fantasi och att barn i dessa rollekar kan tycka det är kul att vara både god och ond. Vi tar alla kommentarer från konsumenter seriöst och har naturligtvis ingen intention att stöta oss med någon, skriver Anne Dorte Jörgensen, kommunikationschef på Top-toy i ett mejl.

Aftonbladet har sökt tillverkaren Playmobil.