Kjell ringdes upp av bluffsäljarna
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-16
Blev misstänksam och kollade med PPM själv
Falska PPM-säljare försöker lura människor att köpa pensionstjänster via telefon.
Nu varnar myndigheten för samtalen.
– Det är aldrig vi som ringer, säger presstalesmannen Kristina Kamp.
I torsdags blev Kjell Mörk, 69, från Kil erbjuden att köpa en försäkring för efterlevnadsskydd.
– De sa att de ringde från PPM och undrade hur jag ville göra med mina pensionspengar om jag gick bort.
Kjell Mörk blev misstänksam, tackade nej och ringde PPM. Då fick han reda på att han inte var ensam.
– Det har förekommit anmälningar om såna här samtal hela våren, säger Kristina Kamp.
”Använder vårat nummer”
Kjell Mörk sparade telefonnumret som via internet kunde spåras till Västervik och bolaget Svensk premierådgivning – ett av två rådgivningsföretag som Konsumenverket haft ögonen på under året.
Andreas Karlsson, som står bakom bolaget, nekar till anklagelserna:
– Jag har väldigt svårt att se att vi skulle ha gjort så. Det kan vara andra kunder som använder vårat nummer och ringer ut på, säger han.
Men flera av Svensk premierådgivnings kunder är upprörda och har anmält bolaget till Konsumentverket. Myndigheten hotar nu med vite på 100 000 kronor om företaget inte redovisar inspelningarna från försäljningssamtal under 2008 och 2009.
Missade deadline
Ljudupptagningarna skulle ha funnits hos myndigheten senast i går – men Andreas Karlsson vet inte om de har skickats in:
– Jag har varit på semester.