Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

SMHI varnar för svår halka

Uppdaterad 2019-06-24 | Publicerad 2011-11-18

Underkylt regn i södra Norrland - och svarthalka i söder

Klicka på grafiken för större kartor.

Den rekordlånga hösten har försenat halksäsongen.

Men nu kommer den - med besked.

SMHI går nu ut med klass 1-varning för stora delar av Norrland på grund av underkylt regn.

Mildvädret har försenat vintern med en månad i stora delar av landet. Snöhalka är det bara i delar av fjällvärlden.

I resten av landet har de ovanligt höga nattemperaturerna gjort att den värsta halkan uteblivit.

Tills nu.

Tidigare i veckan var det exempelvis under tio minusgrader på många håll i Svealand, och under fem minus i stora delar av Götaland.

Ispansar på vägarna

SMHI har utfärdat en klass 1-varning, från Jämtlandsfjällen i norr ner till Värmland i söder.

– Det är redan nu regn och snö över södra Norrland och Svealand. Lokalt förekommer det underkylt regn, från norra Värmland ända upp till delar av jämtland.

Speciellt besvärligt har det varit Dalarna, säger Linnea Rehn, meteorolog på SMHI i Norrköping.

Underkylt regn är enkelt uttryckt regn som faller genom ett kallt luftlager nära marken utan att dropparna hinner frysa. Dropparna fryser först när de träffar marken där de blixtsnabbt bildar ett ispansar.

– Under kvällen väntar vi ytterligare regn västerifrån som också kan innehålla underkylt regn, säger Linnea Rehn.

Även torra vägar

Men halkan kan slå till även på synbart torra vägar.

– Risken för den osynliga svarthalkan ökar ordentligt nu när temperaturerna börjar sjunka, säger Thomas Andersson på Trafikverket.

– Den här tiden med svarthalka är extra förrädisk eftersom den inte syns. Det gäller att köra med vinterdäck och köra som om det vore vinterväglag.

Även vid mildväder

Svarthalkan är enkelt uttryckt en tunn ishinna på vägen som uppstår när fukten i luften fryser på vägbanan.

Särskilt stor risk för den förrädiska svarthalkan är det på morgon och kväll när temperaturväxlingarna rör om luften och får fuktig luft att komma i kontakt med den kalla vägbanan.

Och det gäller även om väderrapporterna talar om temperaturer på flera plusgrader.

SMHI:s temperaturer mäts på två meters höjd, där det kan vara flera grader varmare än vid marknivån.

Här är årets bästa
vinterdäck

Följ ämnen i artikeln