Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Betyg i Linköping från årskurs fem

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-08-24

Oppositionen kritisk: Ingen blir lyckligare av att bli underkänd

Från och med denna termin kan lärarna börja med skrifliga betyg av eleverna i årskurs 5.

Den borgerliga majoriteten inför skriftliga omdömen i svenska, engelska och matematik från och med årskurs fem i Linköping. Det är ett led i att ”strama” upp skolan. Oppositionen är starkt kritisk.

- Att det handlar om betyg är en sanning med viss modifikation, säger barn- och ungdomsnämndens ordförande Catharina Rosencrantz (m).

- Det är skriftliga omdömen som inte bara tar hänsyn till elevernas kunskaper utan också ser till deras sociala utveckling, säger hon.

I dag är utvecklingssamtal mellan lärare och föräldrar obligatoriskt. Att nu också införa skriftliga omdömen om eleverna är ett led i att ”strama upp” skolpolitiken, enligt Catharina Rosencrantz.

”Vi pratar om barn här”

Kent Waltersson är socialdemkokratisk skoltalesman och vice ordförande i barn- och undomsnämnden. Han reagerar starkt mot de nya reglerna.

- Ingen blir lyckligare eller bättre av att bli underkänd i svenska, matte eller engelska. Vi pratar om barn här, om 11-åringar, säger han.

- Självklart ska vi sätta krav på eleverna. Men jag tror att det är bättre med vardaglig kommunikation än att få en pappersbit en gång varje termin som säger att man blivit underkänd.

Catharina Rosencrantz menar istället att de skriftliga omdömenrna skapar likvärdiga bedömningar mellan eleverna. Den socialdemokratiska skolpolitiken sågar hon jämns med fotknölarna. Enligt henne har den varit otydlig och skapat osäkerhet för såväl elever som lärare.

Catharina Rosencrantz avfärdar kritikerna som säger att betyg i tidig ålder leder till att elever stämplas som förlorare.

- Det är ett märkligt argument. Detta ökar eleverna chanser att lyckas.