Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

"En löpsedel ska väcka uppmärksamhet"

Uppdaterad 2011-07-10 | Publicerad 2011-07-06

Nakenchock! Snösmocka! Bröstchock!

Under förmiddagen debatterades kvällstidningarnas löpsedlar i Aftonbladets tält.

– En löpsedels uppgift är att väcka nyfikenhet, sa chefredaktören Jan Helin.

Debatten leddes av Aftonbladetprofilen Alex Schulman. Ett hundratal kom för att lyssna, däribland debattledarens fru Amanda Schulman och lillebror Calle Schulman.

Panelen bestod av Aftonbladets chefredaktör Jan Helin, Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, Resumés chefredaktör Viggo Cavling, samt pr-konsulten och tidigare journalisten Steffan Dopping.

"En löpsedel är tajmad"

Thomas Mattsson inledde med att beskriva vad en bra löpsedel är:

– Den är tajmad med något ämne som folk inte vet något om, eller något som folk vet något om men som fångar en känsla.

Jan Helin tycker att en löpsedel ska väcka en "åh fan"-känsla:

– En löpsedels uppgift är att väcka nyfikenhet.

– De är kommersiellt viktiga, men en förstasida är viktigare.

Är ni medvetna om att ni ibland gör er till åtlöje enligt läsare:

– Man ska inte underskatta att folk skakar på huvudet och förfasas ibland, sa Mattsson.

Svårt med få rader

Staffan Dopping anser att journalister måste ha täckning för det som står på löpsedlar och förstasidor, vilket inte alltid är fallet enligt honom:

– Man kan inte lura folk.

Mattsson påpekade att en löpsedel är ett koncentrat där man måste sammanfatta en stor nyheter på få rader med få bokstäver.

– Det är en konst att göra det här och den försvåras i Sverige av att vi är ganska stela. Utomlands använder man sig av roliga uttryck som publiken genast känner igen. I Sverige blir det till och med en diskussion om man råkar skriva förnamn istället för efternamnet.

– Vi är väldigt, väldigt städade ändå.

Engelsmännen bättre

Viggo Cavling vill att tidningarna flyttar fram språket ytterligare.

– Det är ju roligt.

Varför är vi sämre än engelsmännen?

– Jag vet inte riktigt, men det kan vara lingvistiskt, att det svenska språket inte har sådana här uttryck och förkortningar, sa Cavling.

Enligt Helin finns det en tradition inom svensk journalistik att man inte kan vara ironisk på löpsedlar, vilket däremot fungerar i Storbritannien.

"Uppfödd på kvällstidningar"

Dopping anklagas av Cavling för att inte gilla kvällstidningar och att det är därför han förfasas över löpseldar. Dopping försvarade sig:

– Jag är uppfödd på kvällstidningar, och har varit otroligt förtjust i kvällstidningar. Men har jag sett förändringen från en halv miljon i upplaga till det som är i dag. Jag gillar kvällstidningar och deras tilltal, så det du säger stämmer inte.

Dopping tycker att kvällstidningar borde vara mer återhållsamma vid ämnen som exempelvis mord.

– Det är synd att tidningschefer så sällan erkänner att löpsedlar är en del av vår journalistik och vi måste tänka på pressetiken vad gäller även löpsedlar.

Fuskchock och smösmocka

Panelen fick sedan i uppgift att recensera klassiska löpsedlar. Aftonbladet lanserade under vintern order "snösmocka".

– Roligt ord. Typiskt löpsedelsord, sa Mattsson.

– Det har en väldig laddning, ett bra poetisk ord. Precis som ordet "kärlekskaos", sa Cavling.

– Jag skrattar åt sådant här. Jag tycker att det är så fjantigt, men jag fattar att ni använder det för att ni vill sälja tidningar. Det ska kännas nytt, fast det är gammalt, sa Dopping.

Schulman höll upp en Aftonbladetlöpsedel med ordet "fuskchock".

– Okej, det det är inte bra, sa Helin och drog skratt från publiken.

"Vi urvattnar förstärkningsord"

Helin anser att kvällstidningar ibland urvattnar begrepp och tog ordet "kräkkollapsen" som exempel.

– Jag erkänner att det är ett problem vi har - vi urvattnar förstärkningsord.

Mattsson erkände sedan stolt att det var han som kom på det klassiska löpsedelsordet "bröstchock" när Charlotte Perrellis bröst växte i direktsändning. Panelen applåderar.

"Vem? Varför?"

Debatten avrundades med att panelmedlemmarna fick nämna en av sina favoritlöpsedlar.

– New York Post förstasida som handlade om ett styckmord på en bar: "Headless body in topless bar", sa Mattsson.

Dopping:

– "Huvudvärk kan vara vanlig löpsedelströtthet."

Helin:

– Dagen efter den 11 september 2001, Anders Gerdin (tidigare chefredaktör på Aftonbladet) skriver två ord på löpselden: "Vem? Varför?" Det är genialt.

Följ ämnen i artikeln