SAAB nådde bara halvvägs till försäljningsmålet
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-23
Men styrelseordföranden och Spyker-grundaren Victor Müller är trots det hoppfull
Spyker skulle bli en nytändning för SAAB – men hittills liknar försäljningen ett fiasko.
Prognosen för ett år sedan var 60 000 sålda bilar – verkligheten: 31 000.
– Det är definitivt mindre än vi förväntat oss, säger Victor Müller, Spykers vd.
För ett år sedan köptes SAAB upp av den holländska sportbilstillverkaren Spyker. Prognosen då var att sälja 60 000 men när året summeras nådde SAAB bara cirka halva den siffran.
Underleverantörerna hade gett upp
– Leveranskedjan från våra underleverantörer hade skadats mer än vi trodde. Men den är återställd nu, säger Victor Müller, Spykers vd och grundare samt styrelseordförande i Saab Automobile.
Underleverantörerna som för ett år sedan trodde att bilmärket Saab var dött och begravet hade helt enkelt lagt ner sin produktion och börjat avskeda personal. När Spyker sedan kom in tog det tid innan produktionen kom igång igen.
– Vi tappade väldigt mycket under första och andra kvartalet förra året, säger Victor Müller som trots usla försäljningssiffror är positiv.
Nästa år räknar han med att Saab ska sälja 80 000 nya bilar.
Skandalomsusad ryss blir delägare?
Hur Spyker ska finansiera en fortsättning med Saab trots att det hittills sålts sämre än förväntat är oklart. Tydligt är dock att Spyker-grundaren gärna vill se den skandalomsusade ryssen Vladimir Antonov som ny delägare.
Denne hade stor del i finansieringen av köpet för ett år sedan men portades från officiellt ägarskap i företaget. Ryssen anklagades för samröre med organiserad brottslighet och GM ställde som krav för en försäljning att han inte fick äga aktier i Saab.
– Han blev i stort sett korsfäst i media och anklagades totalt grundlöst för samröre med ryska maffian. Ett år senare har ingen kunnat presentera några bevis för detta. Jag skulle gärna se honom som officiell ägare i Saab, säger Victor Müller.
"En bankman är en tillgång"
Han hoppas och tror att GM ska upplösa sitt krav och konstaterar att en bankman som Antonov alltid är en tillgång för ett företag.
Nyligen kom den nya 9-5 combi ut på marknaden och denna ses som en mycket viktig bil för Saab den närmaste tiden jämte fyrhjulsdrivna crossover-modellen 9-4x som börjar produceras i vår.
– Hösten 2012 kommer en helt ny 9-3 ut på marknaden med flera lågförbrukande motoralternativ. Då kommer vi ha ett modelutbud som är större än någonsisn tidigare i Saab:s historia, säger Victor Müller.
Före jul fick 200 anställda lämna sitt arbete på Saab, kan du garantera att det inte blir fler uppsägningar?
– Det var tillfälligt anställda som inte fick stanna kvar. Och självklart kan jag inte garantera det. Vem vet vad som händer. Går oljepriset exempelvis upp till 200 dollar per fat kommer många biltillverkare få det svårt, säger Victor Müller och påpekar att Saab under förra året även anställda 400 personer.
Kan du lova att inte flytta produktionen i Sverige någon annastans?
– Varför skulle jag göra det? Vi har istället flyttat mer produktion till Sverige. 9-3 cabriolet tillverkades exempelvis i Österrike men är flyttad till Trollhättan.
Victor Müller intervjuas även i SVT:s Agenda i kväll klockan 21.15.