Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Vd:n för 118 800: – Jag skäms!

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-21

Backar efter Aftonbladets artiklar om självmords-sms

Backar Efter flera övertramp ändrar 118 800 sin frågetjänst, där kunder kan få svar på ”alla frågor”. I fortsättningen kommer vissa känsliga frågor inte att besvaras.

Thimmie Backlund, 13, fick höra att han skulle ta sitt liv.

Mikaela Nyström, 13, förolämpades för sin röst.

Nu stoppar 118 800 delar av sin tjänst.

– Svaren är ett jätteövertramp, säger Markus Öhman vd för 118 800.

Markus Öhman fnissade först när han fick höra några av sms-svaren från upprörda läsare. När Aftonbladet talar med honom dagen efter är han ångerfull.

”Det var illa formulerat”

– Det här med Thimmie är ett jätteövertramp. Jag skäms som ansvarig för tjänsten. Det är ett illa formulerat svar. Jag har talat med den som skrev det och det var absolut inte andemeningen, säger han.

Enligt Öhman är det två olika personer som har skrivit svaren till Thimmie och Mikaela.

– De har inte följt våra riktlinjer och bett om ursäkt för det. Men båda kommer att jobba kvar.

”Han blir överkörd av buss”

Flera upprörda läsare har hört av sig till Aftonbladet och berättat om sina egna svar från 118 800.

– En vän frågade hur gammal en annan vän skulle bli. Svaret blev att han skulle bli överkörd av en buss år 27 maj år 2028. Vi ställde sedan samma fråga gällande en annan vän. Svaret blev att han skulle dö snarare än någon kunde ana, skriver en läsare.

Kommer olämpliga frågor

Hittills har 118 800 haft som policy att svara på samtliga frågor som sms:as in. Efter Aftonbladets artiklar kan en del av frågorna bli utan svar.

– En del skriver och frågar när de ska dö, men det har ju inte vi någon aning om. Det kommer massor av sådana här olämpliga frågor till oss – då kommer det ett svar som är taget ur det blå. Vi tittar över om vi ska börja avstå från att svara på sådana här frågor, säger Markus Öhman.

Går ni igenom etiska dilemman med era anställda?

– Absolut gör vi det, men det är den genomgången som vi kanske behöver göra lite mer rigorös. Vi jobbar med en jättepolicyförändring för att minimera riskerna för det här.

I en jobbannons för 118 800 på nätet står det att medarbetaren måste vara ”kreativ, serviceinriktad och kvicktänkt”.