Emanuel, 21, sålde märkesjacka – köparen fick hem träplanka
Publicerad 2022-02-03
Emanuel Axelsson, 21, skickade i väg en såld märkesjacka – men köparen fick hem en träskiva i stället.
Postnord har än så länge vägrat ersätta Emanuel för plagget.
– Jag blev riktigt arg och irriterad, säger han.
För snart två månader sedan sålde Emanuel, 21, en märkesjacka värd 2 200 kronor i en köp- och säljgrupp på Facebook. Redan dagen efter han skickade i väg paketet hörde köparen av sig.
Ett paket hade kommit fram – men det var något som inte stod rätt till. Då fick Emanuel chockbeskedet. Köparen hade fått en träplanka skickad till sig och jackan var spårlöst försvunnen.
– Först trodde jag att det var ett skämt. Sedan blev jag alldeles ställd, men framför allt irriterad, berättar han.
Försöker få hjälp av Postnord
Nu gör Emanuel sitt bästa för att försöka få klarhet i vad det är som hänt. Till en början kontaktade han Postnord som bad honom göra en reklamation, vilket han också gjorde.
Någon vecka senare fick han ett kort svar från reklamationsavdelningen.
Postnord lade ner ärendet och meddelade att Emanuel inte kunde få någon ersättning eftersom paketet inte har ändrat vikt eller mått under transporten.
– Då blev jag riktigt irriterad. Det kändes som de knappt hade tittat på bevisen jag skickade in, säger Emanuel som tidigare har berättat sin historia i Göteborgs-Posten.
Emanuel bad om att få sin reklamation utredd ytterligare en gång och under gårdagen kom svaret. Han kan få ersättning för jackan om han visar upp kvitto på att den är såld.
Problemet är att köparen aldrig betalade för plagget eftersom det aldrig kom fram. Nu frågar sig Emanuel om han någonsin kommer att få någon ersättning.
– Jag förutsatte att Postnord skulle ta ansvar för att ersätta mig eftersom jag hade försäkring på frakten. Men nu vet jag inte hur det blir.
”Har polisanmält”
Han har även gjort en polisanmälan.
– Jag vill visa att jag menar allvar med det här och att det inte är något jag hittar på.
– Men jag tänker inte ge upp. Jag vill visa att man kan få rätt. Min förhoppning är att min berättelse kan hjälpa andra som hamnat i en liknande situation, förklarar Emanuel.
Rektioner på sociala medier
Emanuel är långt ifrån den enda som varit med om liknande händelser. När han gick ut på sociala medier och berättade vad han varit med om var gensvaret enormt.
Hans inlägg har fått närmare hundra kommentarer och många vittnar om att de sålt allt från byxor, tröjor och parfymer där det i stället har varit tomma paket som kommit fram till köparen.
Vad tror du själv har hänt med jackan?
– Jag tror att det är någon som fifflat och bytt ut paketet på sträckan mellan ombudet och Postnord. Hur personen visste att det låg en dyr jacka i mitt paket vet jag inte.
Maria Ibsén är pressansvarig på Postnord och hon har aldrig hört talas om att något liknande har hänt tidigare.
– Det låter väldigt konstigt. Det händer att fraktsedlar lossnar, men jag törs inte spekulera i vad som har hänt i det här fallet, säger hon till Göteborgs-Posten.